Zdraví

Mořské řasy – zdraví na našem talíři

07.11 2015|Potraviny
Mořské řasy – zdraví na našem talíři

Mořské řasy mají své místo nejen ve zdravé výživě, ale i v některých alternativních výživových směrech jako je veganství nebo makrobiotika. K nám se dostaly spolu s japonskou kuchyní, která je považovaná za nejzdravější kuchyni na světě.

Původ mořských řas

Mořské řasy jsou pomalu rostoucí zelenina na mořském dně, plná vitamínů a minerálních látek. Mořské řasy patří mezi výživově nejhodnotnější potraviny, protože obsahují až 15-ti násobné množství minerálních látek než zelenina. Jejich tělo je tvořeno stélkou, výhonky řas jsou hnány k povrchu, kde za pomoci slunce vypučí a vytvoří lístky. Mořské řasy se vyskytují pouze v oblastech, kde může probíhat fotosyntéza. Jejich barvivo se liší podle množství světla. V oblastech s dostatkem světla můžeme najít zelené řasy, v oblastech s menším množstvím světla rostou červené řasy. Červené řasy dokáží využít k fotosyntéze i slabé namodralé světlo, které proniká i do hloubek 200 m pod hladinou. Ve větších hloubkách, kde je méně světla, se nacházejí hnědé řasy.

Historie mořských řas

Mořské řasy k nám jako potravina přišly z Japonska, avšak nejstarší zmínky o nich pocházejí z 16. století z Anglie. V průběhu 17. století se začaly mořské řasy používat ve Francii, Kanadě a v Japonsku. Mořské řasy se staly tradiční součástí nejen japonské kuchyně, tradičně se konzumují také v Číně, Koreji a Havaji.

Mořské řasy se prodávají většinou sušené, je třeba je před použitím spařit horkou vodou, aby změkly a nabobtnaly. Objeví-li se na řasách šedobílý povlak, je to vysrážená mořská sůl.

Účinky mořských řas pro naše zdraví

Mořské řasy mají silné detoxikační účinky, zbavují organismus nejen toxických látek, ale dokonce i radioaktivity. Díky obsahu lehce vstřebatelných minerálních látek působících zásadotvorně - neutralizují kyseliny, které se v organismu vytvářejí při nekvalitních stravovacích návycích. Mořské řasy jsou vynikajícím zdrojem jódu i bílkovin rostlinného původu. Mají schopnost zlepšovat průchodnost cév, rozpouštět tuky i hleny a snižovat hladinu škodlivého cholesterolu. Jejich pravidelná konzumace je účinnou prevencí proti civilizačním chorobám a dokonce mohou zlepšit jejich průběh. Každá z mořských řas má na naše tělo jiné prospěšné účinky.

Mořské řasy


Druhy mořských řas

Mezi známé druhy mořských řas patří agar, arame, dulse, hijiki, kombu, nori, wakame.

Agar

Vzniká z rostlinných slizů, má neutrální chuť a je bez barvy a zápachu. Je osvědčená potravina při potížích s klouby. Agar snižuje také hladinu cholesterolu, pomáhá při hubnutí, podporuje činnost střev a jako zásadotvorná potravina je vhodný i pro detoxikaci těla. Řasa agar je schopná při nepatrné koncentraci vázat tekutiny, 1% roztok agaru vytváří pevný gel. Agar se používá jako náhrada želatiny, na rozdíl od ní má jemnější strukturu a pomaleji se rozpouští. Ve studené vodě je nerozpustný. Je rozpustný v horké vodě. Základní poměr je 10 g agaru na 1 l tekutiny. Agar se prodává ve formě prášku, tyčinek, vloček nebo pruhů.

Arame

Je hnědá mořská řasa bez zápachu s nevýraznou nasládlou chutí. Je bohatým zdrojem jódu, železa, vápníku a vlákniny. Podporuje snižování cholesterolu a krevních tuků, vysokého krevního tlaku, působí také jako prevence proti osteoporóze. Arame je přírodním lékem při onemocnění srdce a cév. Používá se do obilninových a luštěninových jídel, kam se přidává kvůli lepší stravitelnosti i rychlejší přípravě. Přidává se také do zeleninových jídel, salátů a polévek.

Dulse

Patří mezi hnědé mořské řasy, obsahující zejména vápník, hořčík, železo, fosfor, jód a rostlinné bílkoviny. Dulse pomáhá při léčbě anémie, je vhodná i jako prevence proti nemocem srdce a cév. Dulse se přidává do polévek, omáček, salátů a pomazánek. Prodává se i ve formě vloček, které se přidávají do jídla těsně před dokončením tepelné úpravy.

Dulse


Hijiki

Je hnědá řasa, patřící mezi nejoblíbenější mořské řasy v japonské a korejské kuchyni. Hijiki obsahuje rostlinné bílkoviny, vlákninu, železo, vápník, hořčík, zinek, sodík a jód. Posiluje imunitu a díky svému obsahu vlákniny pomáhá také při hubnutí. Přidává se do omáček a polévek.

Kombu

Je tmavě zelená řasa, rostoucí v severních mořích, známá také pod názvem kelp. Kromě vysokého obsahu jódu je též zdrojem nestravitelné kyseliny alginátové, která čistí střeva a tak zbavuje naše tělo odpadních a toxických látek. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, snižuje také vysoký krevní tlak. Podporuje činnost mozku, vitalitu i dlouhověkost. Kombu se přidává do luštěninových a obilninových jídel pro zlepšení stravitelnosti. Vhodné je řasu před použitím omýt a přes noc namočit do vody. Do polévek se doporučuje přidávat pouze malý kousek řasy, cca 5 cm a vařit pouze 5 minut, jinak by přehlušila ostatní chuti. Kombu lze používat i jako koření, stačí ji pražit 10 až 15 minut v troubě při 200 °Celsia, dokud není křupavá a potom rozdrtit. Je možné ji také smíchat s mořskou solí.

Kombu


Nori

Je jedna z nejznámějších mořských řas. Je bohatým zdrojem rostlinných bílkovin, vitamínů skupiny B, vitamínů A a C. Nori má detoxikační účinky. Kromě toho snižuje hladinu cholesterolu a ničí choroboplodné zárodky v těle. Tato zelená mořská řasa s výraznou chutí se používá hlavně jako obal na sushi. Proužky řasy jsou vhodnou ozdobou jídel. Je možné ji používat i jako koření. Řasu ožehneme nad plamenem až zesvětlá, potom ji rozdrtíme a používáme jako koření do polévek či zeleninových salátů.

Wakame

Patří mezi zelené mořské řasy. Má příjemnou chuť a nevýrazné aroma. Je zdrojem rostlinných bílkovin, jódu, hořčíku, vápníku, sodíku a železa. Wakame neutralizuje kyseliny, dokáže na sebe vázat těžké kovy a odvádět je z těla ven spolu s dalšími škodlivými látkami. Je vhodná pro všechny, kteří hojně konzumují bílou mouku a výrobky z ní, bílý řepný cukr, uzeniny a další rafinované potraviny. Řasa též pomáhá regulovat krevní tlak. Je možné ji použít jako přírodní lék proti rakovině, nejen jako prevenci, ale i jako pomoc při její léčbě. Příprava wakame je jednoduchá, kousek řasy opláchneme a namočíme na 10 minut do studené vody. Wakame se přidává do polévek, omáček, luštěninových a obilninových jídel. Lze ji též namočit na 30 minut do studené vody a potom ji přidat bez tepelné úpravy do salátů nebo pomazánek. Rozdrcenou řasu lze používat jako koření. Wakame lze nahradit kombu.

Autorka: Ald

Mořské řasy – zdraví na našem talíři. Mořské řasy mají své místo nejen ve zdravé výživě, ale i v některých alternativních výživových směrech jako je veganství nebo makrobiotika. Typy mořských řas
Zdravá výživa

 301 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ