Zdraví

Správná ústní hygiena, aneb 12 rad pro zdravé zuby

02.08 2019|Zdraví

Ústní hygiena je odstraňování nečistot z dutiny ústní, které se provádí mechanickou metodou. Zubní kartáček je její nejdůležitější součást a podílí se ve velkém na cestě ke zdravému chrupu. Na které další věci bychom ale neměli zapomenout? A jak si můžeme pomoci ke zdravému chrupu sami? Připravili jsme si pro vás 12 rad, které určitě oceníte.

1. Kupte si vhodný kartáček

Mechanický kartáček by měl odpovídat těmto třem kritériím:

měkký

hustý

rovně střižený

Měnit by se měl každé 3 měsíce, nebo je-li poškozen. Vystačíme si s běžným ručním kartáčkem, který vyhovuje výše uvedeným požadavkům. Pokud bude doplněn o stěrku na jazyk, tím líp. Elektrický kartáček není nezbytným vybavením pro ústní hygienu. Může být ale velice vhodným nástrojem pro jedince, kteří mají stíženou koordinaci rukou. Z produktů si lze vybrat oscilační nebo sonický elektrický kartáček.

2. Pečujte o své zuby

Správné čištění zubů zabere spoustu času. Na druhou stranu je to investice, která se nám vrátí ve formě zdravého chrupu. Které věci je podstatné dělat, a které naopak nedělat, aby byl účinek co nejefektivnější? To vše si ještě povíme.

3. Na ústní hygienu nezapomeňte ani před spaním

Doporučení, že by se měly zuby čistit minimálně dvakrát denně, není úplně neznámé. Přesto mnozí z nás zanedbáváme čištění zubů před spánkem. Přitom právě tato činnost nás zbaví plaku a bakterií, které se nám v ústech během dne nahromadí.

4. Zuby si čistěte důkladně

Správná technika čištění zubů je nesmírně důležitá. Pokud péči o zuby odbudeme, nevyplatí se nám to. Buďte trpěliví, neboť právě nahromaděný plak může zatvrdnout, a způsobit nám zdravotní problémy. Jak má ale vypadat správný postup pro čistění zubů? Bassova technika čistění zubů je jednou z technik správného čistění zubů. Navíc je vhodná i pro jedince se záněty dásní nebo paradontu.

Bassova technika:

  • doba čistění by měla odpovídat 4-5 minutám
  • čistíme pod úhlem 45° tak, že část kartáčku sahá na zuby a část na dáseň
  • provádíme jemné, krouživé pohyby
  • čistí se 2-3 zuby najednou
  • začínáme čištěním zubů od vnější strany horního zubního oblouku
  • postupujeme k vnější straně spodního zubního oblouku
  • potom čistíme vnitřní strany horního a spodního oblouku
  • nakonec čistíme kousací část horizontálními pohyby

5. Nezapomínejte na jazyk

Sáhněme si do svědomí, kdo z nás nezapomíná na čištění jazyku? Přitom i na něm se hromadí plak a mikroorganismy, a ty mohou způsobovat nepříjemný odér z úst. Pokud máte kartáček se stěrkou na jazyk, použijte ji. Čistění jazyku kartáčkem se nedoporučuje. Lepší je koupit si škrabku na jazyk. Ta je proti tomuto problému dosti účinná.

6. Zubní pasta – důležitý účastník na ústní hygieně

Nejvíce rozhodující prvek pro výběr pasty je fluór. Ten totiž aktivně bojuje proti vzniku zubního kazu. Obsah fluóru v terapeutických zubních pastách je minimálně 1800-2500 ppm (dílů nebo částic na milion), u kosmetických past je obsah nižší.

7. Čistěte si mezizubní prostory

Zde postačí využití mezizubního kartáčku nebo zubní nitě (na méně dostupných místech). Odstraníme tím zbytky jídla a plaku z mezizubí. Mezizubní ústní hygienu se doporučuje provádět před večerním čistěním zubů.

Mezizubní kartáčky slouží k odstranění plaku z mezizubních prostor. Při jejich výběru musíme zvolit ideální velikost (malá velikost není dostačující a velký kartáček může poškodit mezizubní prostory), ideální měkkost vláken, délku a tvar (kuželovité a cylindrické). Dále máme na výběr materiál - kovový nebo s povlakem z nylonu (vhodné pro implantáty). Navíc jsou vyráběny s jednostrannými nebo oboustrannými plochami.

Technika čistění:
  • kartáček zavádíme mezi zuby pod šikmým úhlem
  • čištění už provádíme v horizontální poloze
  • čistíme zevnějšku i zevnitř
  • kartáček průběžně oplachujeme proudem vody

Zubní niť slouží taktéž k odstranění zbytku stravy z mezizubí. Pro začátečníky se doporučuje zvolit voskované nitě (lehce se zavádí), pro pokročilé pak nevoskované (mají lepší terapeutický efekt).

Technika čistění:
  • Napnutou niť zavedeme do mezizubních prostor opatrně.
  • Pilovitými pohyby zavádíme až do prostor pod dáseň a tlakem na zub pohybujeme směrem ke kousací části zubu.
  • Niť musí obemykat zub, nikoliv tlačit na dáseň.
  • To stejné opakujeme u protějšího zubu, niť nevytahujeme.

Čistění pomocí cívky - utrhneme si 50 cm dentální nitě, konce namotáme na prostředníčky, uchopíme mezi palce a ukazováčky.

Čistění pomocí smyčky - utrhneme si asi 25 až 30 cm nitě. Uděláme uzel a navlečeme na prostředníčky, uchopíme mezi ukazováčky a palce.

Čistění pomocí flosspicku - niť je navlečená na držáku.

8. Neopomíjejte využívat ústní vodu

Ta nám totiž pomáhá snižovat množství kyselin v ústech, čistí těžko přístupná místa a remineralizuje zuby.

Důležitou složkou ústních vod je chlorhexidin diglukonát:

  • Eliminuje zubní plak, záněty i orální krvácení (z dásní či po chirurgickém zákroku)
  • Vstřebává se do skloviny zubní, a zajišťuje tak delší ochranu proti zubnímu plaku
  • Nesmí se používat dlouhodobě, protože způsobuje zabarvení zubů. Ideální je střídání s jinou ústní vodou.
  • Možná je taktéž interakce (vzájemné působení) se zubní pastou, lepší je tedy vodu použít až 30 minut po čistění zubů.
  • Působí baktericidně i bakteriostaticky.
  • Je nepostradatelná u problémů, jako jsou afty, krvácení z dásní, záněty dásní, nebo nosíte -li fixní rovnátka.

9. Pijte více čisté vody

Pití čisté vody pomáhá udržovat celkové fyzické zdraví. Věděli jste, že má také vliv na zdraví dutiny ústní? Snižuje totiž množství kyselin, které se v ústech množí po požití určitých druhů jídel.

10. Jezte více čerstvé a křupavé zeleniny

Taková forma zeleniny je ideální z toho důvodu, že se neusazuje na našich zubech nebo v mezizubí. Navíc je velice ideální pro cvičení žvýkacích svalů.

11. Nezapomeňte na pravidelné lékařské prohlídky

Navštivte svého dentistu alespoň dvakrát ročně na preventivní prohlídku. Jestli se naskytne nějaký problém, např. bolest zubů či dásní, návštěvu neodkládejte.

12. Prevence je půl zdraví

Náchylnost ke vzniku zubního kazu se může zvýšit v některých z těchto případů:
  • nedostatek vitaminu D (hlavně v raném dětství)
  • sucho v ústech, tedy nedostatek slin
  • konzumace potravin, které ničí zubní sklovinu (sladkosti)
  • časté sladké svačinky nebo pití (limonáda)
  • reflux žaludečních šťáv nebo časté zvracení
  • nevhodné čistění zubů

Doporučujeme pár metod, které mohou eliminovat vznik zubního kazu:

  • Žvýkejte žvýkačky bez cukru
  • Žvýkání po každém jídle stimuluje produkci slin, zvyšuje pH plaku a eliminuje bakterie v ústech.
  • Dopřejte si vitamin D.
  • Vitamin D pomáhá vstřebávat vápník ze stravy. Dopřejte si jej ve formě stravy (jogurty, mléko) nebo se pohybujte na sluníčku (umožňuje-li to počasí).
  • Omezte sladká jídla.
  • Častá konzumace sladkých jídel způsobuje nedostatečnou remineralizaci zubů. Zubní sklovina tak může být nenávratně poškozena.
  • Na zuby si dejte kokosový nebo sezamový olej.
  • Studie ukazují, že kokosové a sezamové oleje mají blahodárný vliv na naše zuby.
  • Trochou oleje, který v puse převalujeme 20 minut, detoxikujeme ústa. Dojde k redukci plaku, bakterií a zlepšení zánětu dásní.
  • Žvýkejte kořen lékořice.
  • Výtažky z lékořicového kořene, které se během žvýkání uvolňují, úspěšně bojují proti vzniku zubního kazu.

Autor: Zuzana Pitříková

Správná ústní hygiena, aneb 12 rad pro zdravé zuby. Správným čištěním zubů a používání správných nástrojů můžete předejít mnoha problémům. Dobrý kartáček, mezizubní kartáček a zubní nit je základem.
Zdravá výživa

 300 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ