Zdraví

Tabata - spalte neuvěřitelných 13,5 kalorií za minutu

23.01 2019|Cvičení

Tabata je kardiovaskulární trénink, který prokazatelně zlepšuje výkonnost ve velmi krátkém čase. Cvičení se skládá z osmi 20 sekundových cviků prováděných na 100 %, proložených dobou odpočinku 10 sekund.

Tato metoda cvičení je založena na vědeckém výzkumu. V polovině 90. let zveřejnil Izumi Tabata, lékař a profesor na univerzitě Ritsumeikan v japonském Kjótu, studii o tom, že čtyři minuty intenzivního intervalového cvičení jsou stejně účinné, jako hodiny lehčího, mírnějšího tréninku. Tento způsob cvičení tak byl nazván podle svého objevitele - Tabata.

Většina běžných tréninků se skládá z pracovní činnosti a odpočinku v poměru 1:3. Na jeden díl práce připadá třikrát tolik odpočinku. Tato metoda je známá hlavně v kulturistice nebo u jiných silových sportů. U cvičení Tabata je poměr práce a odpočinku 2:1. Jak ukázala studie, cvičením Tabaty můžete spálit neuvěřitelných 13,5 kalorií za minutu a po 30 minutách zdvojnásobit rychlost metabolismu.

Jak správně cvičit Tabatu?

Jeden cvik na svalovou partii se skládá z osmi sérií. Klíčové je časování. Každou sérii cvičíme 20 vteřin a následuje pouhých 10 vteřin odpočinku. Celé to tedy vypadá následovně. 20 sekund cvičíte co nejvíce opakování (tolik, kolik dokážete). Následuje odpočinek 10 sekund. Krok 1 a 2 opakujte ještě sedmkrát. Metoda se točí kolem provádění jednoho cviku. Mohou to být dřepy, výkopy či jiný cvik.

Před cvičením byste se měli rozcvičit. Doba tohoto rozehřívání by měla být 10 minut. Zvyšuje to tepovou frekvenci, která se poté stabilizuje při samotné Tabatě, tedy intenzivním čtyřminutovém cvičení. Jeden z uznávaných lektorů Tabaty P.J. Stahl říká, že vhodné jsou výkopy, či rychlé zvedání kolen co nejvýše.

Vše se točí kolem dění v průběhu oněch nejintenzivnějších 20-ti sekund. Zde se měří intenzita na stupnici od 1 do 11. Je nejlepší vydat ze sebe úplné maximum, které můžete během těchto intervalů zvládnout. To znamená jít i přes své dosavadní cvičební a silové možnosti.

V žádném z intervalů nesmíte polevit

Pokud někdo říká, že dělá Tabatu správně, když prostě a jednoduše dodržuje silné a volnější intervaly s různými cviky, není to úplně pravda. Ve volnějších intervalech musíte přestat cvičit zcela, v těch silných zase nesmíte vůbec polevit. Po celé čtyři minuty musíte dodržet tu nejvyšší intenzitu vašich cviků, na nejvyšší úrovni. Musí být napínány ty samé svaly, to znamená, že nelze během intervalů cviky měnit. Pro jedno cvičení tak platí pravidlo jednoho cviku.

Autor: Liv

Tabata - spalte neuvěřitelných 13,5 kalorií za minutu. Cvičení metodou Tabata je velmi účinný způsob, jak v krátkém čase zhubnout co nejvíce
Zdravá výživa

 302 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ