Zdraví

Nejlepší reakce, když na vás někdo křičí

13.09 2017|Psychologie
Nejlepší reakce, když na vás někdo křičí

Není člověka, který by někdy nezažil křik, nebo sám nezakřičel. Poslouchat křik je vždy nepříjemné. Naštěstí existují způsoby, jak na křiklouny reagovat.

Křik není zdravý pro vztahy a ani nevede k dlouhodobým pozitivním výsledkům. Osoba na kterou se křičí, obvykle v první chvíli s tím, kdo křičí, souhlasí, ale jakmile křik ustane, její myšlení se vrátí zpět do normálu. Například, maminka, která křičí na své děti, aby si uklidily své hračky, sice dosáhne toho, že si děti hračky v daný moment uklidí, ale příště se to bude opakovat. Děti se díky křiku nenaučí důsledně uklízet hračky. To se mohou naučit pouze v případě, že jsou podmíněny systémem odměn nebo trestů.

Křik není konstruktivní způsob, jak se vypořádat s obtížnou situací. I přesto ale někteří lidé křičí často. Když na vás někdo v životě neustále křičí, uplatňuje na vás emoční tyranii. Cílem takového člověka je mít situaci pod kontrolou a křik je prostředkem k tomu, jak kontrolu nad vámi získat. Je to forma zastrašování.

Proč lidé křičí?


"Hněv je jako kyselina, která dovede ublížit více nádobě, ve které je uchovávána než tomu, na co je vylita," řekl Mark Twain.

Když je někdo naštvaný a křičí, existuje řada důvodů, proč to dělá. Většina z nich však nejsou dobrým důvodem pro křik, takže je důležité, aby příjemce správně reagoval, což je vlastně více o tom, že nereaguje. Důležité je pochopit, proč někdo křičí, protože křik nejčastěji naznačuje problémy v duši křiklouna, které nemají nic společného s příjemcem. Jeho křičení je odrazem emoční nestability, přestože má v dané situaci ukázat sílu a dominanci. Níže jsou uvedeny některé z důvodů, proč člověk křičí, když je rozzlobený.

Neumí se vyrovnávat se situacemi

Mnoho lidí křičí, protože v obtížných situacích jde o jejich mechanismus vyrovnání. Tento mechanismus vyrovnání však nemá dobré dlouhodobé výsledky. Pokud je člověk pravidelný křikloun, měl by začít hledat lepší způsob, jak regulovat své emoce. Používání emočních výbuchů totiž není dobrý způsob, jak se vyrovnávat se životem.

Ztrácí kontrolu

Člověk může být křiklounem, když pocítí ztrátu kontroly nad situací. Může být zaplaven myšlenkami, pocity, emocemi a zažívat ztrátu kontroly nad všemi najednou. Je zmatený, takže křičí a snaží se získat kontrolu nad tím, co zažívá. Tento pocit sice získají, ale obvykle jen dočasně, protože většina problémů se tím nevyřeší.

Cítí se ohrožený

Tyrani a násilníci jsou často lidé, kteří mají velmi citlivou psychiku, kterou se snaží chránit. Kdykoliv si myslí, že může být ohrožena, reagují. Křik je jedním z nástrojů, které proaktivně využívají pokaždé, když se cítí ohroženi.

Má agresivní tendence

Někteří lidé jsou jednoduše agresivní jednotlivci. Mohou křik a agresi vystupňovat až k fyzickému útoku. Zřídka vidíte fyzický boj, který nezačíná zvýšeným hlasem nebo křikem. Pokud osobu, která na vás křičí, neznáte, mějte se na pozoru, protože to může vyvrcholit fyzickou konfrontací. Je důležité se vyvarovat agresivní reakci na někoho, kdo je agresivní, protože je to jako nalití paliva do ohně jejich hněvu.

Naučené chování

Někteří lidé se stávají křiklouny, protože vyrůstali v domácnosti, kde jejich rodiče pravidelně křičeli. Naučili se, že když vznikne konflikt, tak k tomu patří i křik. Nikdo je nenaučil, jak mají správně zvládat konflikty a obtížné situace.

Cítí se opomíjený

Někteří lidé zvyšují hlas a křičí, když mají pocit, že je druhá osoba neposlouchá. Své poselství často několikrát zopakují, než začnou křičet. To je častý případ křiku rodičů. Rodiče se domnívají, že jejich děti neposlouchají, tak jednoduše zvýší hlas. Problém je v tom, že tím děti děsí. Rozhněvaný křik je pro ně zároveň velmi škodlivý. Výzkumy ukazují, že může být stejně škodlivý jako fyzické zneužívání.

Jak reagovat na křik

Nejhorší možnou reakcí je zrcadlit chování křičícího. Ze vzájemného křičení nikdy nic nevzejde. Situace jen graduje. Existuje další reakce, která může vyvolat eskalaci, a to je bránit se a kritizovat křiklouna během konfrontace. Těmto dvěma druhům reakcí se raději vyhněte a použijte následující kroky.

1. Zůstaňte v klidu a nenechte se vyprovokovat

Pamatujte si, že když člověk křičí, nejste to vy, kdo má problém, ale on. Má špatnou schopnost se ovládat nebo jiný důvod pro křik, který s vámi nemá nic společného. Pokud budete reagovat, křičící člověk bude reagovat na vaší reakci a věci budou nadále eskalovat. Zůstaňte v klidu. Nestojí za to, abyste křičeli, protože situace se jen zhoršuje. Problémy se s větší pravděpodobností vyřeší, když se budete bavit v klidu.

2. Udělejte krok zpět a zhodnoťte situaci

Předtím, než začnete na křik jakkoliv reagovat, odprostěte se od emocí a snažte se na situaci podívat shora. To vám umožní zjistit, zda stojí za to vyčkat než křik ustane nebo odejít. Pokud na vás křičí příležitostný známý a vám je jedno, jestli se urazí, když odejdete, pak prostě neváhejte a jděte. Nemusíte trpět psychické týrání a zneužívání. Křičí-li na vás váš šéf a vy víte, že odchod by vás stál místo, je lepší počkat a vyříkat si věci až se situace uklidní.

3. Odpor vše jen zhoršuje

Pokud chcete křičícího člověka rozptýlit tím, že něco uděláte, řeknete nebo se zeptáte, dáte najevo, že odmítáte jeho křik. I když budete na někoho, kdo na vás křičí příjemní, povzbudíte ho akorát k tomu, aby na váš křičel ještě víc. A bude to dělat i v budoucnu.

4. Mluvte s křičícím rozvážně

Ve většině případů, kdy na vás někdo křičí, máte pocit, že musíte reagovat. Pokud budete křičet, kritizovat nebo urážet, situaci ještě zhoršíte. Musíte udělat vše proto, aby jste se naučili ovládat své myšlenky a pocity. Zároveň musíte křičící osobě dát klidně a zdvořile najevo, že křik nebudete akceptovat. Je docela pravděpodobné, že se dotyčný nebo dotyčná omluví. Někteří lidé si totiž často ani neuvědomují, že křičí.

5. Požádejte o pauzu

Poté, co jste vysvětlili, že křik nebudete tolerovat, přejděte k dalšímu kroku. Požádejte o pauzu, abyste si vše mohli promyslet a uklidnit se. Když požádáte o přestávku, mělo by to spíše být prohlášení než otázka, zvláště pokud to není váš šéf. Pokud je to váš manžel/ka, přítel nebo někdo jiný, je zcela přijatelné konstatovat, že potřebujete přestávku a čas (několik minut, den či týden), abyste mohli přemýšlet a následně vhodně a klidně reagovat.

6. Když jste klidní, můžete se vrátit

Poté, co se uklidníte, přichází čas na dořešení sporu. Nebojte se pauzu prodloužit v případě potřeby. V některých situacích to zkrátka trvá déle, než se emoce zklidní a vy budete moci rozumně uvažovat. Je-li to váš šéf, tak to samozřejmě nemůžete příliš protahovat.

Autor: Liv

Nejlepší reakce, když na vás někdo křičí. Křik je nepříjemný a nic neřeší. Člověk, který často křičí má problém, který se vás rozhodně netýká. Jak reagovat na křik
Zdravá výživa

 305 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ