Zdraví

Led, dýchání a meditace – Wim Hofova metoda

Zlepšení imunity, snížení stresu, více radosti v životě – kdo by tohle nechtěl? Pravděpodobně vy sami jste teď v duchu řekli „Ano prosím“, a nejste jediní. „Jak toho ale dosáhnout?“ ptáte se dál. Možná, že vám dnešní článek nabídne odpověď. Čtěte dál a podívejte se spolu se mnou podrobně na tak zvanou Wim Hofovu metodu.

Kdo je Wim Hof?

Nizozemec, držitel několika světových rekordů, The Iceman, průvodce, blázen. Těmito slovy by se dal stručně popsat muž, jehož jméno je ve světě známé.

Wim Hof se narodil v roce 1959 v Holandsku do početné rodiny (se svým identickým dvojčetem měli dalších sedm sourozenců). Vždy ho zvláštním způsobem lákala studená až ledová voda, měl nutkání se do ní ponořit. A tak v 17 letech poprvé skočil do ledových vod kanálu v zahradě Beatrixpark, což následně dělal každý den.

Vyvinul speciální metodu dýchání, při které dochází k hyperventilaci (speciální druh dýchání, při kterém se z krve vypudí oxid uhličitý; oproti normálnímu dýchání je také hlubší a rychlejší) a která mu pomáhá vyrovnávat se s extrémním chladem. Následně začal zdolávat rekordy.

The Iceman neboli Ledový muž je držitelem 26 světových rekordů, z nichž nejznámější a nejneuvěřitelnější jsou výšlap do 7 000 m. n. m. Mount Everest bez kyslíkové bomby a v letním oblečení, uplavání téměř 60 metrů pod ledem na jeden nádech, uběhnutí půlmaratonu na sněhu a ledu za 2 hodiny a 16 minut a zdolání vrcholu Kilimanjara v šortkách během dvou dnů. Nejproslulejší je však metoda, kterou vynalezl a pojmenoval příhodně po sobě. Nyní zná WHM (Wim Hof Method) téměř celý svět. Sám Wim Hof pořádá workshopy, na nichž se účastníci seznamují s WHM a snaží se překonat sami sebe.

Co je WHM?

Wim Hofova metoda je založena na třech pilířích; správné dýchání, meditace a led. Pojďme se nyní podívat na první zmíněné, tedy správné dýchání. Přestože existuje více variant správného dýchání při WHM, všechny mají společný základ, který se skládá ze tří fází, jež se mají opakovat třikrát.

První fází je navození hyperventilace. Proveďte dostatečně hluboký nádech, tak hluboký, že cítíte, jak vám vzduch vyplňuje plíce. Vydechujte pomalu, ne naráz, postupně z plic propouštějte nahromaděný vzduch. Tento proces byste měli opakovat 30 krát až 40 krát a můžete při něm cítit lehkou závrať.

Po dokončení alespoň 30 cyklů řízené hyperventilace nastává druhá fáze; opět se zhluboka nadechněte a hned nato prudce vydechněte. V tomto stavu se pokuste setrvat co nejdéle. Jakmile cítíte, že více již nezvládnete, proveďte hluboký nádech, zadržte vzduch na zhruba 20 sekund, a pomalu vydechněte. Právě jste dokončili třetí fázi a znáte základy správného dýchání pro Wim Hofovu metodu.

Druhým pilířem je meditace, která probíhá simultánně s dýcháním. K úspěšnému meditování musíte mít zajištěny základní podmínky, jakými jsou klidné místo, samota a absolutní soustředěnost. Nikdo by vás neměl rušit, pokud nemáte stejný cíl. Konečně třetím a nejvýraznějším pilířem je led. Začátečníci by měli nejprve pracovat pouze se studenou vodou a ochlazovat nejdříve nohy, aby omezili riziko šoku. Následně by pomalu měli začít ochlazovat další části svého těla.

Je to bezpečné?

Ačkoliv zní WHM ve svém principu jednoduše, doporučuje se s ní začít pod vedením lektora. Nejideálnější jsou workshopy, na kterých se můžete učit přímo od Wim Hofa. Právě takový zážitek si odnesla česká esoterička Tereza Kramerová, která se v roce 2018 zúčastnila workshopu ve Španělsku a v dubnu letošního roku si dokonce prošla výcvikovým kurzem, vedeným opět přímo Wim Hofem, aby se mohla stát instruktorkou. „Když se řeklo, vezměte si jen kraťasy a za 5 minut se sejdeme před hotelem, znamenalo to, že jsme se sešli za 5 minut bosí před hotelem v kraťasech.

Mlčky jsme vytvořili hada a po ledu, sněhu a štěrku jsme mlčky došli do lesa, kde nás postavili na skálu, ze které jsme měli skočit do ledového horského potoka, které v tomto místě vytvořilo kulatou lagunu.“ píše na svých stránkách o prožité zkušenosti.

A funguje to vůbec?

Tuto otázku si položilo nespočet lidí, kteří o WHM slyšeli, včetně vědců. Doopravdy může kombinace ledu, meditace a dýchání posílit imunitní systém, snížit míru stresu či vyléčit rakovinu? Na svých stránkách totiž Hof uvádí, že jeho metoda pomohla vyléčit artritidu a Parkinsonovu chorobu. K tématu rakoviny se vyjadřuje rozporuplně; na jednu stranu říká, že WHM nedokáže vyléčit rakovinu, na druhou stranu připouští, že možné je vše. Kvůli tomuto čelí Hof kritice lidí, jež ho označují za šarlatána, který dává falešnou naději vážně nemocným.

Přesto však WHM jisté benefity má. Ne, nejspíš díky otužování neporazíte rakovinu, ale můžete jím posílit svůj imunitní systém. V Hofově rodném Holandsku provedli vědci z Radboud University v roce 2014 experiment, který využíval Hofovu metodu. První skupina WHM praktikovala, zatímco druhá skupina nikoli. Následně byla oběma skupinám vpravena bakterie Escherichia Coli. Ukázalo se, že respondenti, kteří cvičili pomocí WHM, neměli tak silné reakce jako netrénovaní účastníci experimentu.

Ať už vás dnešní článek na Wim Hofovu metodu navnadil či vás od ní naopak odradil, nezapomínejte, že otužování nám bylo a je doporučováno nejen našimi prarodiči, nýbrž i odborníky. Nemusíte zdolávat sedmitisícovky pouze v kraťasech a botách, nořit se do bazénů s ledem či hyperventilovat, ono stačí dát si čas od času studenou sprchu a najít si čas na meditaci.

Autor: Světlana Nedvědová

Led, dýchání a meditace – Wim Hofova metoda. Nizozemec Wim Hof je držitelem několika světových rekordů. Jeho otužovací metoda je proslulá kvůli jejím zázračným léčebným účinkům
Zdravá výživa

 300 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ