Zdraví

Dělená strava: je prospěšná nebo zbytečná?

12.11 2020|Dieta
Dělená strava: je prospěšná nebo zbytečná?

Fenomén dělené stravy není v Česku ničím novým, naopak největší boom zažíval v 90. letech minulého století, případně na začátku tohoto století. Jeho propagátorkou byla tehdy česká herečka a zpěvačka Lenka Kořínková, která na téma dělené stravy vydala i několik knih. Původně však přišel tento životní styl z Ameriky.

Jídlo, nemoc a William Hay

Píšou se dvacátá léta minulého století a mladý americký lékař William Hay přichází s myšlenkou, která bude o téměř století později ovlivňovat jídelníčky mnoha lidí. Myšlenka se zakládá na rozdělování potravin do třech skupin podle toho, zda pro své strávení potřebují zásadité, kyselé či neutrální prostředí.

Poprvé ho na tuto ideu přivedla nejspíš příhoda, když v roce 1905 spěchal na vlak a náhle ucítil bolest v prsou. Zanedlouho zjistil, že trpí Brightovou chorobou, jež postihovala především ledviny a byla neléčitelná. Američan se však rozhodl přelstít chorobu pomocí jídla. Podle některých zdrojů se stal na nějakou dobu vegetariánem, jedl jen jedenkrát denně a omezil přísun tehdy tolik oblíbeného tabáku. Ulevilo se mu, čemuž nepochybně napomohla i redukce váhy (ze 102 kilogramů na přibližně 80).

Úspěch ho povzbudil, a proto se začal zaobírat naturopatií a zkoumal kombinace jídla, aby snížil „obrovské množství kyselého odpadu, které je výsledkem nesprávného výběru a kombinace denních potravin.“ Tento základ dal vzniknout novému typu dietu či životnímu stylu figurujících pod názvem dělená strava nebo také dieta dr. Haye.

Zásadité a kyselé / kytičky a zvířátka

Jak už vyplývá z názvu a předchozí pasáže, principem a cílem dělené stravy je jíst potraviny v takové kombinaci, aby se člověku co nejlépe trávily. Dělená strava obsahuje hned několik pravidel, z nichž nejdůležitější je právě nemíchat mezi sebou potraviny, které potřebují prostředí zásadité s potravinami, pro něž je nutné prostředí kyselé. V zásadě se podle Haye potraviny rozdělí na sacharidy, bílkoviny a neutrální. Sacharidy by se nikdy neměly kombinovat s bílkovinami, naproti suroviny spadající do neutrální skupiny se mohou kombinovat jak s první, tak druhou skupinou. Hay tvrdil, že po zkonzumování sacharidů a bílkovin společně není organismus schopný ani jednu složku správně strávit.

Jiný úhel pohledu přinesla již zmíněná česká herečka Lenka Kořínková. Ta dietu a potraviny rozdělila na kytičky (sacharidy) a zvířátka (bílkoviny). Jeden den by měl být vždy věnován jedné skupině, následně by se dny měly pravidelně střídat. Tedy nemůžeme mít pět „kytičkových“ dnů za sebou – chyběly by nám živiny. Existuje i mírnější varianta stravování, kdy nemusíme bílkovinám a sacharidům v kombinaci s neutrálními potravinami věnovat celý den,ale pouze jedno jídlo, přičemž by měly být zachovány alespoň čtyřhodinové rozestupy.

Například: na snídani ovoce či zeleninu – 4 hod pauza – na oběd bílkovinný pokrm – 4 hod pauza – na večeři
sacharidové jídlo.

Rozdělení potravin

Mezi bílkovinné potraviny patří: maso s výjimkou vepřového a uzenin, neuzené tepelně upravené ryby, plody moře, sójové produkty jako tofu, tempeh, mléko, vejce, sýry s maximálně 50 % tuku v sušině, některé druhy ovoce, balsamico, malinový ocet, suchá a polosuchá vína, sekt, ovocné čaje a šťávy. Mezi sacharidové potraviny patří: všechny druhy obilovin, celozrnné výrobky, některé druhy ovoce, brambory, sladidla jako sirupy a med, pivo, škrob.

Tyto dvě skupiny se mezi sebou podle Haye nesmí kombinovat. Každou z nich zvlášť lze kombinovat pouze s potravinami z neutrální skupiny: zakysané mléčné výrobky, šlehačka, smetana, bílé a tučné sýry, syrové maso jako tatarák, sušené či syrové uzeniny, syrové a uzené ryby, tuky a oleje, ořechy a semínka, čiré vysokoprocentní lihoviny, olivy, droždí. Dále veškerá zelenina, luštěniny, houby, klíčky, bylinky a koření, želírovací látky, bylinkové čaje, náhražky kávy. Přesné rozdělení potravin najdete na internetových stránkách věnujících se exkluzivně dělené stravě. Nedoporučuje se konzumovat kakao, kávu, černý čaj, čokoládu, výrobky z bílé mouky, sladkosti a samozřejmě trvanlivé, předpřipravené polotovary.

Výhody a nevýhody

Pojďme si na závěr shrnout, jaké má rozdělování stravy na tři skupiny výhody a nevýhody.

Výhody dělené stravy

Při dodržování tohoto životního stylu budete jíst víceméně zdravé potraviny, jelikož sladkosti, bílá mouka, polotovary apod. jsou zakázané. Navíc se klade důraz na dodržování pitného režimu, z něhož se vyřazuje káva a černý čaj. U skládání jídelníčku se nad ním a jeho složkami více zamyslíte, než si je dáte na talíř. Dělená strava také není nebezpečná, za předpokladu, že dodržujeme pravidelné střídání jídel/dní. Podle některých pramenů napomáhá tento typ stravy k hubnutí. V kombinaci s pohybem je to možné, není to však zaručeno.

Nevýhody dělené stravy

Jedna z nejvýraznějších nevýhod dělené stravy spočívá v tom, že dodržovat tuto dietu není vůbec nutné. Není pravda, že nám v žaludku bude hnít maso spolu s bramborem, když si je dáme na oběd dohromady. Žaludek má velmi kyselé pH, které by kvasinky či bakterie okamžitě zabilo. Dělená strava by se navíc měla dodržovat dlouhodobě, což může být pro některé jedince stresující, a mohla by se překlopit do poruch příjmu potravy.

Závěr

Hayova dieta neboli dělená strava je typ stravování, které rozhodně nebude vyhovovat všem. Pokud někomu prospívá, dobře pro něj. Není však nutné rozdělovat potraviny do tří skupin, a už vůbec není nutné vysvětlovat to tím, že je při nesprávné kombinaci nedokáže naše tělo strávit. Dokáže. Hubnutí nedocílíte pouze úpravou jídelníčku, ale také navýšením pohybu. Rozhodně by tak dělená strava neměla být spojována s tvrzením, že se po ní hubne.

Autor: lan

Dělená strava: je prospěšná nebo zbytečná? Co je to dělená strava, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše si povíme v dnešním článku.
Zdravá výživa

 301 
  Komentáře

YouTube
Obrázek
KOMENTÁŘ