Zdraví

Ketodieta: bezpečné a okamžité zhubnutí?

15.01 2020|Dieta

Pokud se zajímáte o hubnutí, určitě vás zvláštně znějící název této diety neminul. Ketodieta, ketogenní strava či proteinová dieta označují styl stravování, který je založen na vysokém příjmu bílkovin, a naopak velmi nízkém příjmu sacharidů. Slibuje shození mnoha kil za poměrně krátkou dobu. Je však tato dieta tak bezpečná a účinná, jak se tváří?

Ketóza: princip ketodiety

Již z názvu lze odvodit, že základním bodem tohoto způsobu stravování je ketóza. Pokud vás na střední škole bavila chemie a biologie, možná si matně vybavíte, že ketóza označuje stav, kdy se v játrech začnou produkovat takzvané ketony. Jak k tomu však dochází? V prvé řadě jsou ketony zdroje energie, které vznikají jako produkty mastných kyselin. Jde o přirozenou reakci těla, ke které dochází, když tělo nemá dostatek cukru v krvi. V podstatě začíná „ujídat“ ze svých vlastních tukových zásob.

Do stavu ketózy se naše tělo dostane, když radikálně snížíme podíl sacharidů v naší stravě. Zjednodušeně; odepřeme si sladkosti, pečivo, alkohol, uzeniny a další pochoutky, které nahradíme zvýšeným příjmem bílkovin a zdravých tuků. Během dvou až tří dnů by v našem těle měla nastat ketóza.

Povolené potraviny

Co vlastně můžeme jíst, chceme-li držet proteinovou dietu? Hned na začátek je vhodné říct, že ketogenní dieta je vcelku složitou záležitostí pro vegetariány a vegany, jelikož se zakládá na příjmu bílkovin, které se obvykle získávají z masa a mléčných výrobků. Není však neproveditelná. Pro karnisty (lidi, kteří jí maso i další živočišné výrobky) vypadá seznam žádoucích potravin zhruba takto:

  • Libové maso (včetně ryb)
  • Vejce
  • Sýry
  • Určité druhy zeleniny a luštěnin (květák, zelí, avokádo, cuketa, tuřín, chřest, artyčok, paprika, rajče, dýně, pórek)
  • Čerstvé houby
  • Ořechy (para, makadamové či pekanové)
  • Oleje (lněný, kokosový, olivový, sezamový, řepkový)
  • Voda, zelený čaj (alespoň 2 litry denně)

Tyto potraviny jsou zdrojem bílkovin (především maso) a zdravých tuků (především ořechy a oleje), měly by proto tvořit hlavní podíl vaší stravy.



Zakázané potraviny

Mnoho lidí si myslí, že ketonová dieta znamená úplné vyřazení sacharidů z jejich jídelníčku. V tom se však mýlí; podíl sacharidů by měl být výrazně zredukován, nikoliv úplně vyřazen. Ze začátku se udává přijmout maximálně 50 gramů sacharidů za den, postupně se toto číslo může ještě snižovat. Potraviny, kterým byste se měli na začátku diety úplně vyhnout, jsou tyto:

  • Cukr
  • Mléko
  • Bílá mouka
  • Alkohol
  • Sladké ovoce (mango, hroznové víno)
  • Některé druhy zeleniny (brambory, mrkev, batáty)
  • Rýže
  • Cereálie
  • Nízkotučné produkty
  • Náhražky másla

V průběhu diety je však možné některé z potravin postupně a v malém množství opět přidávat do jídelníčku, jde například o brambory či rýži. Cukrovinky a alkohol by měly zůstat zakázanými po celou dobu trvání diety.

Zhubnutí: je zaručené?

Pokud přetrpíte prvních pár dní, které mohou být doprovázeny bolestmi
hlavy, nepříjemným zápachem z úst či pocitem na omdlení, a pokud budete dodržovat stanovená pravidla, úbytek váhy by se měl projevit vcelku brzy. Je však důležité si uvědomit, že změna jídelníčku by měla být vždy spojená se změnou životního stylu, především pak pohybu. Pokud budete celé dny sedět na gauči, změna nemusí být natolik výrazná.

Ke ketogenní dietě se doporučují aerobní cvičení, jakým je například jogging, plavání, lyžování, veslování, jízda na kole či kolečkových bruslích a v neposlední řadě i obyčejná chůze. Aby cvičení mělo účinek, doba trvání by měla být nad 40 minut alespoň třikrát týdně.

Je to bezpečné?

Stejně jako každá jiná dieta, i tato s sebou přináší rizika. Hlavním rizikem je nežádoucí jo-jo efekt, tedy nabrání váhy po tom, co jste kila zhubli. Jestliže hodláte keto dietu držet jednorázově a po jejím skončení se navrátíte k původním vzorcům stravování (tedy stravě založené především na sacharidech), jo-jo efekt bude takřka nevyhnutelný. Zároveň nelze ketonovou dietu doporučit každému; je nutné si uvědomit, že ketóza je pro naše tělo stavem nouze. Určitě by tuto dietu neměly držet těhotné či kojící ženy, dále pak lidé s cukrovkou, srdečními problémy či onemocněními ledvin.

Pokud se rozhodnete keto dietu vyzkoušet, navštivte před tím svého lékaře a/nebo nutričního specialistu, který vám může pomoci s naplánováním vhodného jídelníčku.

Příklad jídelníčku na jeden den

Snídaně: sladká rýže s tvarohem a jahodami
Svačina: zeleninový talíř
Oběd: Hovězí steak se zelenými fazolkami
Svačina: bílý jogurt, zelenina
Večeře: Vaječná omeleta se sýrem a brokolicí

Přestože vypadá jídelníček jednoduše, právě u této diety je důležité počítání živin, kalorií apod. Na první pohled však lze vidět, že jde o nízkosacharidové pokrmy, které mají naopak vysoký obsah bílkovin. Při této dietě, stejně jako při žádných jiných, byste neměli hladovět. Nezapomínejte na to.

Autor: Světlana Nedvědová

Ketodieta nebo také ketonová dieta může být užitečná a dá se při ní zhubnout. Je však potřeba dodržovat určitá pravidla, aby nebyla zdraví nebezpečná
Zdravá výživa

 300 
  Komentáře

YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ