Zdraví

7 způsobů, jak udržet vaše kolena zdravé a silné

27.01 2016|Nemoci
7 způsobů, jak udržet vaše kolena zdravé a silné

Chronickými bolestmi kolen trpí velká část lidí nad 54 let. Ačkoliv se tomu nechce věřit, potíže s koleny budeme mít nakonec všichni. Tento druh degenerativního onemocnění kolenních kloubů je zkrátka naší společnou cestou. Existují ovšem způsoby, jak se těmto problémům vyhnout nebo je alespoň zmírnit. Dnes pro vás máme 7 klíčových bodů, které vám v tom pomohou.

1. Vzdělávejte se

Čím více toho budete o svých kolenech vědět, tím lépe se o ně můžete starat. Je třeba vědět, jaký vliv na kolena má změna životního stylu, stravování, pohyb či jak tlumit bolest. Být v tomto směru dobře informovaný znamená také vědět, jak můžete svá kolena využívat s maximálním efektem, na co si dát pozor nebo jak při potížích s koleny komunikovat se svým lékařem a nalézt nejlepší řešení.

2. Zaměřte se na příčiny

Koleno může z vnějšku vypadat velmi jednoduše, ale ve skutečnosti je to jeden z největších a nejsložitějších kloubů v lidském těle. Existuje mnoho běžných příčin bolestí kolena, od artritidy, vazů, cyst v zadní části kolena, bolestí za kolenem nebo traumatu kolenních kostí, vazů či šlach. Ještě důležitější, než léčba kolena je zjištění pravé příčiny bolesti. Správné zjištění příčiny může ulehčit léčbu nebo dokonce eliminovat potřebu chirurgického zákroku.

3. Změňte svůj životní styl

Začněte rozhodnutím změnit svůj životní styl tak, aby pomáhal zlepšovat vaše zdraví i sílu vašich kolen. Mezi hlavní příčiny bolesti kolen patří bolesti zad. Studie navíc zjistily spojení mezi depresí a bolestí kolene. Z toho vyplývá, že lepší péče o fyzické a duševní zdraví prospěje i vašim kolenům. Nemusí se nutně jednat o radikální změny. Začínejte postupně. Zaměřte na více pohybu, lepší stravu i duševní rovnováhu.

4. Jezte poloviční porce

Každé kilo, které vaše tělo nese, znamená 4 kila tlaku na vaše kolena. Pokud vážíte 70 kilo, vaše kolena nesou 280 kilo. Tlak se zvyšuje při usilovnější činnosti, jako je chůze do schodů, tenis nebo běhání. Pokud zhubnete 10 kilo, vašim kolenům ulehčíte o 40 kil, což už není zanedbatelná váha. Cvičení je pro zdravé kolena důležité, ovšem to co jíte, je ještě důležitější. Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak zhubnout, je snížit své porce na polovinu.

5. Pijte více vody

V každém koleně se nachází chrupavka, měkká houbovitá tkáň, která chrání naše klouby a umožňuje nám bezbolestný pohyb při chůzi, běhu a ohýbání. Chrupavky se skládají převážně z vody. Když jsme správně hydratováni, obsahuje chrupavka až 80 % vody. Ale když stárneme, množství vody v našem těle se snižuje, což může mít za následek nezdravé chrupavky a v důsledku toho rychlejší vývoj degenerativních onemocnění kloubů. Co můžete udělat? Pijte dostatek vody. Sklenici před a po každém jídle navíc pomáhá kontrolovat chuť k jídlu.

6. Dopřejte si glukosamin a kurkumu

Je pravda, že někteří lékaři jsou proti potravinovým doplňkům. Mnozí však v jejich prospěšné vlastnosti věří. Navíc jsou mnohem bezpečnější než mnohé chirurgické zákroky, proto určitě stojí za pokus. Je všeobecně doporučováno brát glukosamin sulfát a kurkumu. Mezinárodní institut zdraví uvádí, že glukosamin sulfát je pravděpodobně nejúčinnější lék proti osteoartróze. Kurkuma je zase skvělý přírodní lék, který se používá tisíce let. Obě látky mají protizánětlivé účinky, navíc u kurkumy bylo zjištěno, že umí zmírnit bolesti, stejně jako ibuprofen.

7. Pohyb

Zdravé kolena si můžete vypěstovat i díky pravidelnému pohybu. Na rozdíl od většiny ostatních tkání v těle, nemají chrupavky krevní cévy, kterými do nich proudí živiny. Proto výživa kolenních chrupavek závisí od pohybu. Ideální je si vybrat svojí oblíbenou sportovní aktivitu a provozovat ji 30 minut denně, pět dní v týdnu. Tato aktivita by měla zahrnovat zahřátí a strečink.

Autor: Liv

7 způsobů, jak udržet vaše kolena zdravé a silné. Chronickými bolestmi kolen trpí velká část lidí nad 54 let. Jak se onemocnění kolen vyhnout nebo jej zmírnit vám poradíme v
Zdravá výživa

 313 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ