Zdraví

Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví

11.02 2016|Zdravá výživa
Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví

Co jsou omega 3 mastné kyseliny? Tuků je v našich jídelníčcích mnoho, ale bohužel ne těch zdravých. Mezi ty zdravé patří právě omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou obsaženy v tucích a olejích.

Omega-3 mastné kyseliny jsou klíčové pro udržení dobrého zdravotního stavu a normální fungování tkání a orgánů. Nezbytné jsou především pro zdravý růst a vývoj dětí již od prenatálního období, rozvoj jejich nervové soustavy a mozku.

Mezi nejdůležitější omega-3 mastné kyseliny patří EPA a DHA, což jsou esenciální mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny najdeme v tučných mořských rybách, jako je tuňák, makrela, sardinky, halibut nebo losos, v mořských plodech, ze sladkovodních ryb v sumci, úhořovi nebo pstruhovi, ořeších, listové zelenině, lněných semínkách a oleji, v mateřském mléku a rostlinném oleji. Nedostatek omega-3 mastných kyselin se projevuje únavou, špatnou pamětí, suchou kůží, srdečními problémy, změnami nálad a depresemi.

V naší stravě se bohužel vyskytuje nedostatek omega-6 mastných kyselin, přičemž některé z nich vyvolávají vznik zánětů. V lidském těle je obvyklé poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin 20:1. Optimálně by to však mělo být 2:1. Tento nepoměr je jednou z hlavních příčin rozvoje civilizačních chorob, mezi které patří nemoci srdce a cév, autoimunitní choroby, artritida, alergie, zhoubné nádory a podobně. Řešením nadbytku omega-6 mastných kyselin jsou právě omega-3 mastné kyseliny, které mají protizánětlivý účinek.

Účinky omega 3 mastných kyselin:

  • Snižují hladinu cholesterolu. Eskymáci a lidé, kteří jedí hodně mořských ryb mají vysoký HDL cholesterol (dobrý) a nízkou hladinu triacylglycerolů (krevní tuk). Několik studií prokázalo , že suplementace rybím olejem snižuje hladinu triacylglycerolů a zlepšuje poměr HDL/LDL cholesterolu.

  • Zamezují vzniku krevních sraženin. Zvyšují účinnost léků proti srážlivosti krve.

  • Preventivně působí proti vzniku infarktu, srdeční arytmie.

  • Zlepšují vitalitu a mozkovou funkci.

  • Mají protizánětlivé účinky a pozitivní vliv na imunitu, zejména na T lymfocyty.

  • Působí jako prevence Alzheimerovy choroby.

  • Ovlivňují centrální nervový systém a jsou stavebním kamenem nervových buněk. Účinek omega 3 mastných kyselin se využívá při hyperaktivitě dětí - zlepšují koordinaci a pohybové schopnosti dětí, paměť, koncentraci a schopnost učení.

  • Pomáhá při léčbě těchto nemocí: deprese, bipolární poruchy (maniodepresivní psychóza), artritidy, ulcerózní kolitidy, rakovina, cukrovka, syndromu suchých očí.

  • Mohou zmírňovat symptomy některých psychiatrických poruch

  • Zvyšují odolnost mozku vůči toxinům

  • Pozitivně působí na vývoj mozku lidského plodu. Množství omega 3 mastných kyselin ve stravě těhotných žen pomáhá určit inteligenci dítěte, jeho motorické dovednosti, ale také sklon k antisociálnímu chování.

  • Asi 17 studií potvrdilo, že příjem přibližně 3g rybího oleje denně může snížit krevní tlak u neléčené hypertenze.

  • Vědecké studie naznačují, že omega 3 mastné kyseliny mohou mít preventivní účinek na vznik nádorů prsu. Lze předpokládat i pozitivní účinek při komplementární léčbě nádorů prsu.

  • Ukazuje se, že omega 3 mastné kyseliny snižují riziko vzniku nádoru tlustého střeva. (Eskymáci mají velice nízký výskyt nádorů tlustého střeva). Studie provedené na zvířatech a v laboratorních podmínkách potvrdily, že omega 3 mastné kyseliny zpomalují progresi onemocnění. Pozitivní účinek je znatelný zejména v časných fázích onemocnění.

  • Většina klinických studií se soustřeďuje na problematiku revmatoidní artritidy (autoimunitní onemocnění postihující klouby). Několik studií ukázalo, že rybí olej redukuje symptomy , jako jsou bolesti kloubů a ranní stuhlost kloubů. Některé studie ukazují pozitivní vliv omega 3 mastných kyselin na artrózu (degenerativní onemocnění kloubů).


Autor: Mak

Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví. Co jsou omega 3 mastné kyseliny? Jaké jsou jejich účinky na zdraví? Vše o omega-3 mastných kyselinách
Zdravá výživa

 304 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ