Zdraví

Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví

10.08 2020|Zdravá výživa
Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví

Co jsou omega 3 mastné kyseliny? Skupina nenasycených mastných kyselin, které jsou často označovány jako zdravé tuky. Omega-3 mastné kyseliny jsou klíčové pro udržení dobrého zdravotního stavu a normální funkce tkání a orgánů. Nezbytné jsou především pro zdravý růst a vývoj dětí již od prenatálního období, rozvoj jejich nervové soustavy a mozku.

Mezi nejdůležitější omega-3 mastné kyseliny patří EPA a DHA. Řadí se k nim i alfa-linolenová kyselina (ALA), kterou obsahují především rostlinné zdroje (lněný nebo řepkový olej, dýňová semínka nebo ořechy). Kyselina ALA je ale sama o sobě pro naše tělo nevyužitelná, a proto dochází k její přeměně na EPA a na DHA. Obecně je také méně využitelná, naše tělo je schopné přeměnit pouze 2-5 % původního množství. U rostlinných omega-3 je tedy vstřebatelnost jen velice malá, zatímco živočišné omega-3 tělo vstřebá až 98 %.

Najdeme je v tučných mořských rybách, jako je tuňák, makrela, sardinky, halibut nebo losos, v mořských plodech, sladkovodních rybách (sumci, úhořovi nebo pstruhovi), ořeších, listové zelenině, lněných semínkách a oleji a v mateřském mléku.

Mezi omega-3 mastné kyseliny patří i alfa-linolenová kyselina (ALA), kterou obsahují především rostlinné zdroje, jako je například lněný nebo řepkový olej, dýňová semínka nebo ořechy. Kyselina ALA je ale sama o sobě pro naše tělo nevyužitelná, a proto dochází k její přeměně na EPA a na DHA. Obecně je také méně využitelná, naše tělo je schopné přeměnit pouze 2-5 % původního množství. U rostlinných omega-3 je tedy vstřebatelnost jen velice malá, zatímco živočišné omega-3 tělo vstřebá až 98 %.

Pokud vás ani období letního grilování a chutných salátů nepřemluví, abyste ryby jedli několikrát týdně, nezoufejte. Pro ty z vás je tu doplněk stravy OmegaMarine Forte+, kvalitní rybí olej z norských lososů bohatý na DHA i EPA. Jen dvě malé kapsle denně stačí na podporu normální funkce srdce, mozku a očí. V kapslích je navíc vitamín D, který má pozitivní vliv na imunitní systém a normální vývoj kostí, zubů a svalů.

Pokud vás ani období letního grilování a chutných salátů nepřemluví, abyste ryby jedli několikrát týdně, nezoufejte. Pro ty z vás je tu doplněk stravy OmegaMarine Forte+, kvalitní rybí olej z norských lososů bohatý na DHA i EPA. Jen dvě malé kapsle denně stačí na podporu normální funkce srdce, mozku a očí. V kapslích je navíc vitamín D, který má pozitivní vliv na imunitní systém a normální vývoj kostí, zubů a svalů.

Účinky omega 3 mastných kyselin:

  • Snižují hladinu cholesterolu. Eskymáci a lidé, kteří jedí hodně mořských ryb mají vysoký HDL cholesterol (dobrý) a nízkou hladinu triacylglycerolů (krevní tuk). Několik studií prokázalo , že suplementace rybím olejem snižuje hladinu triacylglycerolů a zlepšuje poměr HDL/LDL cholesterolu.
  • Zamezují vzniku krevních sraženin. Zvyšují účinnost léků proti srážlivosti krve.
  • Preventivně působí proti vzniku infarktu, srdeční arytmie.
  • Zlepšují vitalitu a mozkovou funkci.
  • Mají protizánětlivé účinky a pozitivní vliv na imunitu, zejména na T lymfocyty.
  • Působí jako prevence Alzheimerovy choroby.
  • Ovlivňují centrální nervový systém a jsou stavebním kamenem nervových buněk. Účinek omega 3 mastných kyselin se využívá při hyperaktivitě dětí - zlepšují koordinaci a pohybové schopnosti dětí, paměť, koncentraci a schopnost učení.
  • Pomáhá při léčbě těchto nemocí: deprese, bipolární poruchy (maniodepresivní psychóza), artritidy, ulcerózní kolitidy, rakovina, cukrovka, syndromu suchých očí.
  • Mohou zmírňovat symptomy některých psychiatrických poruch
  • Zvyšují odolnost mozku vůči toxinům
  • Pozitivně působí na vývoj mozku lidského plodu. Množství omega 3 mastných kyselin ve stravě těhotných žen pomáhá určit inteligenci dítěte, jeho motorické dovednosti, ale také sklon k antisociálnímu chování.
  • Asi 17 studií potvrdilo, že příjem přibližně 3g rybího oleje denně může snížit krevní tlak u neléčené hypertenze.
  • Vědecké studie naznačují, že omega 3 mastné kyseliny mohou mít preventivní účinek na vznik nádorů prsu. Lze předpokládat i pozitivní účinek při komplementární léčbě nádorů prsu.
  • Ukazuje se, že omega 3 mastné kyseliny snižují riziko vzniku nádoru tlustého střeva. (Eskymáci mají velice nízký výskyt nádorů tlustého střeva). Studie provedené na zvířatech a v laboratorních podmínkách potvrdily, že omega 3 mastné kyseliny zpomalují progresi onemocnění. Pozitivní účinek je znatelný zejména v časných fázích onemocnění.
  • Většina klinických studií se soustřeďuje na problematiku revmatoidní artritidy (autoimunitní onemocnění postihující klouby). Několik studií ukázalo, že rybí olej redukuje symptomy , jako jsou bolesti kloubů a ranní stuhlost kloubů. Některé studie ukazují pozitivní vliv omega 3 mastných kyselin na artrózu (degenerativní onemocnění kloubů).

V naší stravě se bohužel vyskytuje také nedostatek omega-6 mastných kyselin, přičemž některé z nich vyvolávají vznik zánětů. V lidském těle je obvyklé poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin 20:1. Optimálně by to však mělo být 2:1. Tento nepoměr je jednou z hlavních příčin rozvoje civilizačních chorob, mezi které patří nemoci srdce a cév, autoimunitní choroby, artritida, alergie, zhoubné nádory a podobně. Řešením nadbytku omega-6 mastných kyselin jsou právě omega-3 mastné kyseliny, které mají protizánětlivý účinek.

Autor: Mak

Omega 3 mastné kyseliny – zázrak pro vaše zdraví. Co jsou omega 3 mastné kyseliny? Jaké jsou jejich účinky na zdraví? Vše o omega-3 mastných kyselinách
Zdravá výživa

 304 
  Komentáře

YouTube
Obrázek
KOMENTÁŘ