Zdraví

Probiotika a vše, co o nich potřebujete vědět

15.05 2018|Zdraví

Probiotika (v překladu z řečtiny znamenají „stvořené pro život“) jsou třída mikroorganismů, které normalizují střevní mikroflóru a posilují imunitu člověka. Hlavní část mikrokultur tvoří bakterie, ale najdeme zde i kvasinky. Je zajímavé, že v těle zdravého člověka se nachází trilion užitečných (85 procent) a sto padesát miliard choroboplodných (15 procent) mikroorganismů.

Během života mezi sebou nepřetržitě svádějí boj. Pokud se rovnováha přesune k patogenním bakteriím, mikroflóra se rozpadne, objeví se dysbakterióza, zhorší se zdravotní stav člověka a vznikne otázka „jak vrátit zdraví“.

Obnovit střevní mikroflóru je možné i přirozeně. Nejjednodušší metodou je zahrnout do jídelníčku přírodní zdroje užitečných mikrokultur: fermentované mléčné výrobky s minimální trvanlivostí do tří dní. Není to však rychlý proces. Pro zrychlení obnovení bakteriální rovnováhy v těle se doporučuje konzumovat probiotika v doplňcích.

Technologické rozdělení probiotik

  • Tekuté (aktivní buňky)
  • Suché (tobolky, tabletky, prášky)

Podle složení:

  • Monokomponentní
  • Polykomponentní
  • Kosimbiotika

Podle původu:

  • Kvasinková plíseň
  • Laktobacily
  • Bifidobakterie

Složení každého přípravku se liší formou a počtem bakterií, což určuje směr jeho působení. Některé podporují imunitní obranu, jiné aktivují průchod jídla trávicími cestami, další pomáhají rozkládat laktózu, pokud v organismu chybí speciální enzymy.

Úloha probiotik

Pozitivní účinek probiotických léků na organismus člověka je způsoben příznivým vlivem enterokoků, laktobacilů, bifidobakterií a střevních tyčinek na vnitřní orgány člověka. Seznam fyziologických funkcí užitečných mikrokultur:

  • Zásobují tlusté střevo normální flórou, neutralizují patogenní bakterie, viry, kvasinky a houby a brání jejich růstu.
  • Zabraňují návratu dysbiózy.
  • Stimulují imunitní odpověď na nebezpečí.
  • Zpevňují slizniční ochrannou vrstvu střev, blokují syntézu toxinů patogenní flory.
  • Snižují koncentraci cholesterolu v krvi (na úkor zlepšení štěpení žlučových solí).
  • Normalizují motorické funkce střeva, zbavují nadýmání a plynatosti.
  • Poskytují tělu vitamíny skupiny B, které podporují činnost nervového systému, zdraví pokožky, zabraňují vzniku anémie.
  • Zlepšují rovnováhu mezi patogeny a zástupci normální mikroflóry.
  • Potlačují aktivitu bakterie Helicobacter pylori, která způsobuje chronickou gastritidu nebo peptický vřed.
  • Zastavují průjem a eliminují intoxikaci způsobenou akutní střevní infekcí.
  • Zabraňují předčasnému porodu u žen a mají protizánětlivý účinek ve třetím trimestru těhotenství.
  • Pomáhají snadněji strávit jídlo.
  • Chrání buňky trávicího traktu před degenerací.
  • Regulují absorpci vitamínů, minerálů, plynných látek a vody.
  • Podporují mikroflóru vagíny, která je narušena během těhotenství.
  • Zabraňují výskytu ekzému, dermatitidy, bronchiálního astmatu plodu v děloze.
  • Pomáhají bojovat proti moučnivce.

Probiotika nejen doplňují nedostatek užitečné bakteriální flóry v těle, ale také poskytují komplexní ozdravnou činnost. Zvyšují účinnost bakteriofágů, antibiotik, chrání před karcinogeny, alergeny, toxiny a zlepšují metabolické procesy.

Probiotikum normalizuje střevní mikroflóru vagíny, která trpí vlivem antibiotik, hormonálními změnami během menopauzy, těhotenství nebo adolescence. Při moučnivce normalizuje kvalitativní a kvantitativní složení bakterií v těle (prospěšných a patogenních). Inhibuje reprodukci kvasnicových hub. Probiotika normalizují trávení, odstraňují toxiny a v kombinaci s celulózou udržují normální hladinu glukózy. Mimo jiné dodávají pocit sytosti. Výsledkem je snížená produkce inulinu, rozjíždí se proces postupného štěpení tuků a člověk hubne.

Probiotika aktivují reprodukci imunitních buněk, zvyšují odolnost těla vůči infekčním zdrojům,
urychlují regeneraci, zajišťují ochranu pokožky, zabraňují výskytu zánětu v dutině ústní. Přípravky a potravinářské produkty obsahující kmeny užitečných mikrokultur se používají v kosmetologii k udržení kyselého prostředí kůže, což ji dodává pružnost. Za těchto podmínek ztrácejí patogenní bakterie vitalitu. Pokud patogenní flóra pronikne pod kůži, dochází k pocitu svědění, podráždění a k vyrážkám. V případě výskytu takovýchto jevů je nutné svou stravu obohatit o probatické kultury a okamžitě se obrátit na dermatologa.

Mohou probiotika uškodit?

Stejně jako jakékoliv jiné léky, i probiotika mají vedlejší účinky, pokud se nedodržují pravidla užívání schválena výrobcem. Mezi ně patří: alergické reakce na složky léku (vyrážky, otoky, závratě), které se nejčastěji objevují při užívání tekuté formy probiotik nebo léků obsahujících bakterie či kvasinky schopné sporulace. Ve většině případů jsou však neškodné a dokonce je vhodné je pít během těhotenství.

Je zakázáno užívat probiotika při individuální nesnášenlivosti nebo genetické predispozici k alergiím na určitý typ mikrokultur. V takovémto případě se doporučuje koupit preparát, který neobsahuje „alergické bakterie“. Absolutní kontraindikace v užívání probiotik je při imunodeficienci (onkologické onemocnění krevní, oběhového systému, AIDS a HIV). V tomto případě preparát zvyšuje pravděpodobnost infekce organismu.

Nezapomeňte, že probiotika nelze pít dlouhou dobu a pak najednou přestat. Dávka by měla být snižována postupně. Jinak si mikroflóra zvyká na konstantní zásobování prospěšnými bakteriemi a nedostatek pravidelné dávky může aktivovat patogenní organismy. Dodržujte předepsaný režim léčení, nepřekračujte přípustnou dávku a dobu trvání užívání. Ne všechna probiotika mohou být užívány dětmi. Při výběru léku si pečlivě přečtěte pokyny výrobce, aby nedošlo k poškození vyvíjejícího se těla.

Probiotika po antibiotikách

V dnešní době jsou antibakteriální preparáty univerzálními prostředky léčby chorob bakteriálního původu. Nasazení antibiotik je odůvodněné, pokud v těle existuje bakteriální patogen, jinak tyto léky negativně působí na imunitu a brání v boji proti choroboplodným bakteriím.

Kromě toho antibiotika narušují trávení jídla, kvůli čemuž trpí mikroflóra střev. To je způsobeno tím, že spektrum antibiotického působení se rozšiřuje nejen na patogenní mikroorganismy, ale také na prospěšné bakterie. To vede k narušení práce střev a ke vzniku průjmu. Abychom zabránili tomuto jevu, měli bychom od prvního dne antibiotické léčby užívat probiotika.

Probiotika podporují tvorbu ochranného povrchu střevní sliznice, který zabraňuje rozmnožování patogenních bakterií způsobující dysbakteriózu. Před použitím léků berte v úvahu pravidla skladování a datum spotřeby, po kterém ztrácí své léčebné vlastnosti a mohou poškodit zdraví.

Jak užívat probiotika?

Dávkování a způsob užití závisí na účelu, věku spotřebitele, formě a kvantitativním složení přípravku. Děti do jednoho roku budou užívat probiotika v tekuté formě. Od dvou let přecházejí k probiotikům ve formě tablet, tobolek nebo prášků.

Pravidla při užívání probio kultur:

1. Pravidelně užívejte každý den po dobu nejméně dvou týdnů (optimálně 2 měsíce), poté si udělejte 30 dní přestávku a opakujte. Pamatujte si, že probiotika nepracují rychle, zlepšení přichází až po dvou týdnech nepřetržitého užívání.

2. Nejlepší čas pro užívání je ráno, na prázdný žaludek, 30 až 60 minut před jídlem. Léky, které vyžadují ředění vodou (prášky) je nutné připravit bezprostředně před užitím. Skladování hotových směsí není doporučováno, protože po 15 minutách se jejich léčebné vlastnosti snižují až 3x. Tyto léky můžete rozpustit ve studené převaření vodě nebo v kefíru. Horká tekutina zabíjí užitečné mikroorganismy.

3. Kojencům je probiotikum podáváno s jídlem nebo na bradavce při kojení. Tekutý přípravek lze přidat také do lahvičky se směsí, pokud je dítě na umělém mléce.

4. Probiotika se doporučují konzumovat současně s prebiotiky. Co to je? Prebiotika jsou nestravitelné složky potravin, které nejsou stravitelné v trávicím traktu a zároveň stimulují růst a životně důležitou aktivitu mikroflóry tlustého střeva. Vytvářejí příznivé prostředí pro šíření prospěšných bakterií. Pro lepší asimilace může být probiotikum a prebiotikum obsaženo v jednom přípravku.

5. Pro léčení a prevenci onemocnění se doporučuje upřednostňovat kombinované přípravky z více složek, protože na rozdíl od minikomponentních složek obsahují symbiózu různých kmenů mikrokultur.

6. Během užívání antibiotik bezpodmínečně užívejte také probiotika. Je lepší dát přednost tomu přípravku, který obsahuje největší množství živých bakterií (ne sublimovaných). Aby se zabránilo vzniku dysbakteriózy. Minimální dávka pro děti i dospělé je 5 miliard bakterií tvořící kolonie. Po dokončení léčby antibiotiky nepřestávejte konzumovat probiotika po dobu ještě dvou až tří týdnů. Příznaky dysbakteriózy se mohou projevit po 10 dnech.

7. Všechny probiotické přípravky se ukládají v chladničce.

8. Dodržuje doporučené dávkování uvedené výrobcem. Předávkování probiotiky není možné. Při užívání přípravku ve velkém množství dochází k „přebytku“ nepřipevněných prospěšných bakterií přirozeně, bez poškození zdraví. Možné jsou případy dyspeptických poruch ve formě poruch vyprazdňování střev, těžkostí v břišní oblasti. K udržení zdravé mikroflóry střev nestačí pouze přijímat přípravky prospěšných bakterií, je nutné obohatit denní dávku produkty obsahující kmeny daných mikrokultur.

Probiotika v potravinách

Slavný řecký lékař Hippocrates prohlásil: „Jsme to, co jíme.“ Věřil, že strava má vliv na tělo i mysl člověka, pomáhá předcházet nemocem, udržovat zdraví, urychlovat zotavení, pokud jsou produkty vybrány správně. Známý výrok „otce lékařství“ říká: „Nechť jídlo je vaším lékem a lék vaší potravou.“ Toto tvrzení je základním předpokladem nutričních věd.

Dnes existuje chybný názor, že probiotika jsou výhradně lékařské preparáty. Živé kultury prospěšných bakterií jsou součástí medikamentózních léčiv i potravin. Největší počet takových mikroorganismů je koncentrován v mléčných výrobcích se spotřebou do 3 dnů. Někteří výrobci pro prodloužení doby spotřeby podrobili výrobek tepelnému ošetření, které zcela zabíjí všechny užitečné kmeny probiotik. Na takovýchto výrobcích je zakázán nápis „jogurt“. Jsou označovány následujícími názvy: „jogurtový výrobek“, „mléčný dezert“, „biojogurt“, „smetanový jogurt“ a další. Čtěte si štítky výrobků pečlivě a nenechte se oklamat marketingovými triky.

Seznam přírodních zdrojů užitečných bakterií:

  • Kysané zelí
  • Kimchi
  • Kefír z plnotučného mléka
  • Jogurt
  • Tempeh z fermentovaných sójových bobů
  • Polévka miso
  • Čajová houba
  • Fermentované měkké sýry („Gouda“, „Camembert“)
  • Hořká čokoláda
  • Kváskový chléb
  • Mléko s probiotiky
  • Konzervované okurky, rajčata, jablka (bez přidání octa
  • Syrovátka
  • Acidofilní mléko
  • Artyčok
  • Zakysaná smetana
  • Žitná mouka
  • Tvaroh
  • Sója
  • Rýže
  • Rozinky

K udržení zdravé střevní mikroflóry není třeba neustále užívat léky. Denně přidejte do svého jídelníčku dva nebo tři produkty obsahující probiotikum a zapomenete na to, co znamená narušená funkce střev či dysbakterióza. Největší množství užitečných mikroorganismů je obsaženo v kefíru z plnotučného mléka.

  • Kvalitní probiotika můžete koupit ZDE


Autor: Tar

Probiotika a vše co o nich potřebujete vědět. Probiotika jsou mikroorganizmy, které normalizují střevní mikroflóru. Jsou důležité pro imunitu člověka
Zdravá výživa

 302 
  Komentáře ( 1 )
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ
Ivka|23.05 2018 12:46
Jsem ráda, že probiotika existují. Po nájezdu antibiotik by byl můj trakt už asi na cucky :-/
Odpovědět
 0