Zdraví

Draslík - prvek, bez kterého se naše tělo neobejde

17.02 2016|Vitamíny
Draslík - prvek, bez kterého se naše tělo neobejde

Draslík je mimořádně aktivní prvek, který v lidském organismu aktivuje více než 40 enzymatických reakcí. Má řadu důležitých úloh, a proto je jeho přebytek i nedostatek v lidském organismu zdraví škodlivý.

Draslík, latinsky Kalium je velmi důležitým prvkem z řady alkalických kovů, který se ve velkém nachází v zemské kůře, mořské vodě i živých organizmech. Po chemické stránce se jedná o měkký alkalický kov, známý zejména z rostlinných hnojiv. Stopový prvek draslík je v lidském organismu jedním z nejdůležitějších. Jeho největší část nalezneme v buňkách – cca celých 86 %.

Draslík spolu se sodíkem patří mezi biogenní prvky a poměr jejich koncentrací v buněčných tekutinách je významným faktorem pro zdravý vývoj organizmu. Obvykle je zdůrazňována významná role draslíku, naopak vysoká konzumace sodných solí je pokládána za zdraví ohrožující. Vyšší koncentrace draslíku je v lidském těle uvnitř buněk, k uvolňování ven dochází pomocí draslíkových kanálů při přenosu vzruchu.

Účinky draslíku na zdraví


  • Spolu se sodíkem hraje draslík rozhodující roli při nervovém přenosu a ovlivňují aktivitu svalů. Užívá se při svalové únavě.

  • Draslík pomáhá regulovat kyselino-zásaditou rovnováhu a osmotický tlak.

  • Povzbuzuje peristaltiku střev.

  • Podílí se na regulaci nadledvin a hraje důležitou úlohu při udržování vodní rovnováhy tkání. Lékaři draslík doporučují při otylosti z důvodu zadržování vody v organismu.

  • Působí proti chronickému revmatismu a při degeneraci kloubů v období klimakteria.

  • Draslík je nutno podávat při používání močopudných prostředků.

  • Draslík je nezbytný pro vytváření zásob cukrů a jejich přeměnu na energii.

Doporučená denní dávka draslíku je 1-3 gramy. Příjem draslíku je většinou pokryt běžnou stravou. Mezi potraviny, které obsahují draslík, patří obilná zrna, zelenina a brambory, které patří k nejbohatším zdrojům draslíku.

Úpravou čerstvých potravin se obsah draslíku snižuje. Průměrná strava obsahuje dostatek draslíku, takže v tomto ohledu nejsme ohroženi. Za těchto okolností je potřeba konzumace draslíku v potravinových doplňcích jen ojediněle. Mírný nedostatek draslíku může nastat při nadměrném pití černé kávy nebo alkoholu. Jeho nedostatek se může vyskytovat i u diabetiků. Nevýhodou draslíku je, že se z těla vylučuje krom moči i potem. Proto je nesmírně důležité draslík doplňovat a to zejména při velké fyzické námaze, nebo v letních měsících.

Nedostatek draslíku rovněž oslabuje srdeční sval, snižuje tlak krve, způsobuje bolestivé křeče svalů a často může dojít také k ochrnutí střev, zácpě, nevolnosti nebo únavě. Nedostatek draslíku může nastat také při dlouhodobém užívání projímadel nebo u některých nemocí ledvin (pomáhají regulovat hladinu draslíku v krvi). Hladinu draslíku mohou v organismu snižovat i průjmy či zvracení nebo zvýšené pocení. Správná hladina draslíku v krvi je velmi důležitá. Při větším poklesu nebo zvýšení této hladiny jsme přímo ohroženi náhlou srdeční zástavou.

Přebytek draslíku se může projevit změnami v centrální nervové soustavě, oslabením srdečního tepu, což může vést ke kolapsu periferních cév a následně k zástavě srdce. Kvůli přebytku draslíku se mohou objevit i psychické změny, dřevěnění a mravenčení končetin, oslabení dýchacích svalů, ochabnutí končetin a celkové vyčerpání.

Draslík se často podává ve sloučeninách:

  • Octan draselný – působí močopudně
  • Bromid draselný – působí antisepticky a utišuje
  • Hydroxid draselný – pro lehčí trávení
  • Chlorid draselný – lehká dezinfekce, používá se při otravách jídlem
  • Jodid draselný – usnadňuje odkašlávání
  • Dusičnan draselný – při potížích s průduškami
  • Manganistan draselný – proti překyselenosti žaludku, dezinfikuje zapáchající rány, neutralizuje nadbytek fosforu, slouží k vyplachování žaludku a pochvy, používá se při uštknutí zmijí

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 8 příznaků nedostatku draslíku


Autor: Mak

Draslík - prvek, bez kterého se naše tělo neobejde. Draslík je mimořádně aktivní prvek, který v lidském organismu aktivuje více než 40 enzymatických reakcí.
Zdravá výživa

 313 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ