Zdraví

Jak se vyrovnat s celiakií a zmírnit její projevy

01.03 2017|Nemoci
Jak se vyrovnat s celiakií a zmírnit její projevy

Celiakie je zažívací porucha, při které imunitní systém reaguje na lepek - protein, který se nachází v pšenici, ječmeni a žitě. Postupem času tato reakce poškozuje tenké střevo a zabraňuje vstřebávání některých živin.

Celiakie se začíná projevovat ve věku od 6 měsíců do 2 let. Nicméně, může propuknout v každém věku. Mezi některé klasické příznaky celiakie patří nadýmání, úbytek tělesné hmotnosti, ztráta chuti k jídlu a chronický průjem. Kromě trávicích potíží vykazují někteří lidé další příznaky, včetně anémie, ztráty kostní hustoty, svědění, puchýřků na kůží, bolestí hlavy, únavy, bolesti kloubů, nepravidelné menstruace nebo neplodnosti.

Tyto příznaky se mohou lišit v závislosti na několika faktorech, mezi které patří délka doby kojení v dětství, věk, ve kterém jste začali jíst lepek, množství spotřebovaného lepku a závažnosti poškození střev.

Běžným rizikovým faktorem pro tuto nemoc jsou i genetické predispozice. Riziko vzniku této choroby mohou zvýšit také ostatní nemoci, jako jsou lupus, revmatoidní artritida, diabetes 1. typu, onemocnění štítné žlázy, autoimunitní onemocnění jater, Addisonová nemoc, Sjögrenův syndrom, Downův syndrom, Turnerův syndrom, nesnášenlivost laktózy, rakovina střev a střevní lymfom.

Na celiakii neexistuje žádný lék, ale to pro celiaky neznamená konec světa. Je třeba pouze dát si větší pozor na to, co jíte, díky čemuž se dají snadno ovládat příznaky a zároveň podpořit hojení tenkého střeva. Zdravé zdraví pro vás dnes má 10 tipů, jak se s celiakií vypořádat.

1. Eliminujte ze svého jídelníčku lepek

Přísná celoživotní bezlepková dieta je jednou z nejdůležitějších věcí, které musíte dodržovat, pokud trpíte touto chorobou. Poté, co vyloučíte ze svého jídelníčku lepek, se začne zánět v tenkém střevě postupně zmenšovat. Díky tomu se sníží závažnost projevů celiakie a začnete se cítit lépe.

Je důležité vědět, že pšenice a všechny její formy nejsou jedinými potravinami, které obsahují lepek. Existuje mnoho zrn, které lepek také obsahují. Mezi takové patří ječmen, bulgur, grahamová mouka, slad, žito, krupice a špalda. Oves, která byla zpracována ve zpracovatelských závodech může obsahovat zbytky jiných obilovin, takže může také obsahovat lepek.

2. Vybírejte si bezlepkové obiloviny

Celiakie nemusí nutně znamenat život bez obilovin. Stačí se jen poohlédnout po těch, které jsou bezlepkové. Mezi ty patří amarant, pohanka, proso, kukuřice, quinoa, hnědá rýže, sója a mnoho dalších. V dnešní době není ani těžké nalézt v obchodech bezlepkové pečivo, těstoviny, sušenky nebo cereálie. Preventivně si však vždy zkontrolujte etikety.

Nezapomeňte jíst hodně ovoce, zeleniny, fazolí, semen, luštěnin, ořechů, brambor, vajec, mléčných výrobků, ryb, libového hovězího a kuřecího masa. Všechny tyto potraviny dodají vašemu tělu důležité živiny.

3. Dejte si pozor na skrytý lepek

Poté, co ze svého jídelníčku vyřadíte potraviny s lepkem a zařadíte do něj ty bezlepkové, budete mít čas zaměřit se na produkty se skrytým lepkem, na které je také potřeba dát si pozor. Skrytý lepek je často obsažen v potravinách, lécích a nepotravinářských produktech buď jako vedlejší složka nebo v důsledku kontaminace z jiných složek.

Skrytý lepek se může vyskytovat v potravinách s modifikovaným škrobem, konzervanty a potravinářskými stabilizátory, v kuřecím vývaru, sladovém octu, salátových dresincích, lécích na předpis, vitamínových doplňcích, výživových doplňcích, zubní pastě, ústní vodě, rtěnkách a podobně. Před nákupem jakéhokoliv produktu si proto zkontrolujte etiketu.

4. Pijte džus z aloe vera

Aloe vera je ideální pochutinou pro lidi trpící celiakií. Pomáhá totiž léčit zánět tenkého střeva, usnadňuje opravy tkání a podporuje správné trávení. Pokud se užívá denně, může tato přírodní protizánětlivá tekutina pomoci zklidnit podráždění zažívacího traktu a obnovit rovnováhu ve střevech. To reguluje gastrointestinální rovnováhu pH.

Nicméně, pití šťávy z aloe vera rozhodně není všelékem. Po jedné sklenici se nic nestane. Abyste zaznamenali zlepšení svého stavu, je třeba pít sklenici aloe vera pravidelně každý den po dobu několika týdnů. Šťávu si připravte smícháním dvou polévkových lžící čerstvého aloe vera gelu a vody. Více než dvě lžíce aloe vera gelu v jeden den nepoužívejte. Mohlo by vám to způsobit zažívací potíže.

5. Užívejte si sluneční záření

U lidí, kteří trpí celiakií je běžný nedostatek vitamínu D. Tento vitamín je potřebný pro řádné fungování enzymů slinivky břišní. Studie z roku 2013, zveřejněna v časopise Journal of Clinical Gastroenterology zjistila, že nedostatek vitamínu D je u celiaků poměrně častý. Málo tohoto vitamínu zvyšuje i riziko psoriázy. Nedostatek vitamínu D je také zodpovědný za vysoký výskyt onemocnění kostí u osob s celiakií.

Abyste se nedostatku vitamínu D zbavili, je třeba se každý den vystavit alespoň 10-15 minut rannímu slunci. Po konzultaci s lékařem můžete používat také vitamín D v doplňcích.

6. Konzumujte probiotika

Studie roku 2008, zveřejněná v časopise Clinical and Experimental Immunology zjistila, že některé kmeny probiotik (lactobacillus fermentum a bifidobacterium lactis) by mohly mít ochranný účinek proti poškozením střev, které způsobuje celiakie. Pozdější studie zjistila, že probiotika dokáží ochránit epitelové buňky před poškozením způsobeným gliadinem.

Jezte proto kultivované a fermentované potraviny, jako jsou jogurty s živými kulturami, acidofilní mléko, kefír, miso, tempeh a kysané zelí, protože jsou bohaté na probiotika. Po konzultaci s lékařem můžete do svého jídelníčku zahrnout také probiotické doplňky.

7. Dopřejte si rybí olej

Rybí olej obsahuje omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA, které mají protizánětlivé účinky na organismus. Z toho důvodu jsou velmi přínosné při snižování zánětu střevní sliznice. Tyto kyseliny pokrývají střevní výstelky a zabraňují jejich zanícení, čímž snižují pravděpodobnost vzniku bolestivých symptomů celiakie.

Dvakrát denně byste měli zkonzumovat alespoň 2,6 g rybího oleje. Konzumaci rybího tuku byste rovněž měli konzumovat s lékařem. Kromě toho do svého jídelníčku zahrňte studené vodní ryby, jako jsou tuňák a losos.

8. Kořeňte vaše jídlo paprikou

Paprika obsahuje protizánětlivé látky, které mohou pomoci snížit zánět ve střevě, a tím snížit i závažnost symptomů celiakie. Paprika také podporuje trávení normalizací kyseliny v žaludku. Paprika se dá přidat téměř do všech slaných jídel.

9. Přidejte do svého jídelníčku zázvor

Zázvor je další úžasnou bylinou, která vám může pomoci potlačit příznaky celiakie. Má silné antioxidační a silné protizánětlivé účinky, které pomáhají snižovat otoky v tenkém střevě. To také zlepšuje trávení. Zázvor můžete přidávat do pokrmů čerstvý, pít ho jako čaj nebo používat jako doplněk. Používání doplňků však konzultujte s lékařem.

10. Zamilujte si melasu

Lidé, kteří trpí celiakií, mají často problém s nedostatkem živin, ke kterému dochází v důsledku zhoršené schopnosti absorbce. Černá melasa bohatá na vitamíny i živiny, je pro tělo zužované celiakií to pravé.

Melasa je vynikajícím zdrojem vápníku, železa, hořčíku, manganu, draslíku, mědi, selenu, kyseliny listové a vitamínů skupiny B. Navíc, je přirozeně bezlepková a pro lidi s celiakií naprosto bezpečná. Jednu polévkovou lžíci melasy smíchejte v jedné sklenici mléka. Tento nápoj pijte jednou až dvakrát denně.

Jak se vyrovnat s celiakií a zmírnit její projevy. Celiakie a její příznaky. Dieta při celiakii. Bezlepkové potraviny vhodné pro celiaky
Zdravá výživa

 303 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ