Zdraví

Zelená káva: pomocník při hubnutí?

14.10 2020|Potraviny
Zelená káva: pomocník při hubnutí?

Na první pohled byste ani nepoznali, že jde o kávu – její typická černá barva a plné aroma jsou pryč. Nahrazuje je vzhled připomínající spíše zelený čaj než kávu. Přesto má tato tekutina kofeinu více než klasická pražená arabica. Je však zelená káva účinným pomocníkem při hubnutí, jak uvádějí někteří výrobci?

Černá versus zelená

Základním a vlastně jediným rozdílem mezi zelenou a klasickou kávou je pražení. Tmavá kávová zrna, jež dobře známe a jež propůjčují kávě její typickou chuť a vůni, získávají svou barvu v procesu pražení. Zelená káva se naproti tomu připravuje ze zelených zrn; tedy zrn kávovníku, která pražením neprošla. Díky tomu obsahují o něco vyšší množství kofeinu než pražená zrna, především však nejsou ochuzeny o takzvané fenolické sloučeniny, jmenovitě kyselinu chlorogenovou, která by měla v těle snižovat vstřebávání cukru a jeho přeměně na tuk.

Kávu si (ne)osladím

Další odlišností je způsob přípravy a následné konzumace. U zelené kávy máme totiž dvě možnosti: buď ji budeme pít jako kávu klasickou, nebo si ji koupíme z ověřeného e-shopu v podobě tablet (k tomu však později). Pokud se rozhodneme pro první variantu a s nadšením si koupíme celá zrna, nesmíme doma zapomenout dát je na chvíli namočit a až potom mlít. Nepražená zrna jsou totiž tvrdší než zrna pražená, a tak bychom si v dobré víře mohli nevědomky uškvařit mixér.

Jakmile budou zrna změklá (po zhruba dvou třech hodinách ve vlažné vodě), můžeme je namlít a následně si připravit nápoj z dvou čajových lžiček, které v našem oblíbeném kávovém šálku zalijeme horkou vodou. Pozor: jestliže jste zvyklí přidávat si do klasické kávy mléko, smetanu či cukr, u zelené kávy tento krok vynechejte. Přidáním těchto přísad byste snížili její účinky, kvůli kterým jste si zrna v prvé řadě koupili.

Blahodárné účinky nebo podvod?

Zrna máte namletá, nápoj připravený a říkáte si, proč to vlastně máte pít? Nejdůležitějším a nejvýznamnějším účinkem zelené kávy by měl být její vliv na hubnutí. Jak to s tím hubnutím tedy je? Odpověď vás nejspíš nepřekvapí; pokud se budete spoléhat pouze na šálek kávové tekutiny, nezhubnete ani gram. Hubnutí je totiž vedlejší účinek zdravého životního stylu, který zahrnuje především zdravou stravu, pravidelný pohyb a dostatečný spánek. Pokud budete všechny tři složky dodržovat a přidáte k nim šálek či dva zelené kávy, pak se účinek může dostavit. Látky v ní obsažené totiž zrychlují metabolismus tuků a cukrů a také snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Zelený zázrak? Kdepak.

Někteří výrobci a distributoři uvádí, že konzumace zelené kávy je zároveň prevencí proti vysokému krevnímu tlaku, zvýšenému pocitu hladu, a dokonce diabetu druhého stupně. Pokud tato tvrzení uvidíte (často bývají ve spojení s vysokou cenou), zpozorněte. Zelená káva v doporučeném množství a při dlouhodobém užívání sice může snižovat riziko vysokého krevního tlaku, pokud si však dáte čtyři šálky za den, bude efekt opačný. Nezapomínejte, že díky absenci pražení má vyšší obsah kofeinu než káva klasická. V čem se však od nám známé černé kávy neliší, je zahnání pocitu hladu.

Ano, zelená káva doopravdy snižuje pocit hladu, to stejné však dělá i káva černá. Navíc ani jedna z nich to nedělá důsledně; pokud chcete snížit pocit hladu, existují účinnější metody (raději si k snídani dejte jen misku ovesné kaše než jeden šálek kávy). Tvrzení, že je prevencí proti diabetu druhého typu, je poněkud odvážné. Diabetes je složitá a komplexní nemoc, jejímiž rizikovými faktory jsou například obezita, stres, nevhodná dieta, nedostatek pohybu a také dědičnost. Podobně jako u hubnutí, i zde by měla být zelená káva jen doplňkem zdravé životosprávy.

Na co si dát pozor

V prvé řadě je důležité si uvědomit, kdo by se měl zelené kávě vyvarovat. Nedoporučuje se těhotným a kojícím ženám, seniorům, dětem a mládeži do 17 let. Pokud trpíte srdečními problémy, poraďte se se svým lékařem před tím, než začnete kávu pít. Přestože nevypadá ani nechutná jako káva, na kterou jsme zvyklí, i u zelené varianty musíme dbát na přiměřenou konzumaci. Jeden až dva šálky denně jsou dostačující, měli bychom zároveň vypít alespoň dva litry vody.

Když budete kávu kupovat, ať už zrnkovou či v tabletách, vždy se podívejte na složení, zejména pak na obsah kyseliny chlorogenové (označení CGA 800). Kupujte od ověřených firem, případně z ověřených e-shopů. Snažte se brát kávu s certifikátem (například Fair Trade), který zaručuje dobré pracovní podmínky jejím pěstitelům a sběračům. Především se však nezapomeňte dobře vyspat, zdravě najíst a najít si čas na pravidelný pohyb, který vás bude bavit. Samotná káva vás totiž nevytrhne.

Autor: Světlana Nedvědová

Zelená káva. O této pochutině se tvrdí, že pomáhá při hubnutí a při snižování vysokého cholesterolu. V dnešním článku se podíváme na to, jak to doopravdy je.
Zdravá výživa

 300 
  Komentáře

YouTube
Obrázek
KOMENTÁŘ