Zdraví

10 zdravotních výhod hnědé rýže

27.07 2016|Potraviny
10 zdravotních výhod hnědé rýže

Ryže je základní potravinou v mnoha zemích. Většina z kuchařů však dává přednost bílé rýži, u které se bohužel při procesu mletí odstraní většina pozitivních nutričních hodnot. Neznamená to však, že byste se rýže měli vzdát. Stačí jen jednoduše vyměnit klasickou bílou rýži za její zdravější, hnědou variantu.

Hnědá rýže je nerafinovaná a celozrnná. Při její přípravě se pouze odstraní svrchní slupka, která obklopuje rýžové zrno, a díky tomu rýže zůstává plná živin. Hnědá rýže je výborným zdrojem bílkovin a vlákniny. Obsahuje obstojné množství hořčíku, manganu, fosforu, vápníku, selenu, draslíku, železa i zinku.

Z vitamínů jsou v hnědé rýži zastoupeny vitamíny B1, B2, B3, B6, E a K. Hnědá rýže má ořechovou příchuť a dá se používat stejně jako ta bílá. Zdravé zdraví pro vás dnes má 10 zdravotních výhod hnědé rýže, které vás přesvědčí, abyste tuto jedinečnou potravinu zahrnuli do svého jídelníčku.

1. Zlepšuje kardiovaskulární zdraví

Hnědá rýže je velmi prospěšná pro zdravé srdce. Vláknina v ni obsažena pomáhá proti ucpávání tepen kvůli nahromaděnému plaku. Studie z roku 2005, publikovaná v časopise American Hearth Jounral uvádí, že vyšší příjem obilné vlákniny a celozrnných výrobků je spojován s menším rozvojem koronární aterosklerózy u žen po menopauze s prokázanou ischemickou chorobou srdeční.

Další studie publikována v časopise International Journal of Preventive Medicine v roce 2014 ukázala, že hnědá rýže může být užitečná při snižování zánětů a u kardiovaskulárních rizikových faktorů u žen trpících nadváhou nebo obezitou. Nedávná studie z letošního roku prokázala, že příjem celozrnných výrobků je považován za významný přínos v oblasti prevence chronických onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby, cukrovka a rakovina.

2. Snižuje špatný cholesterol

Hnědá rýže je vynikajícím zdrojem rozpustné vlákniny, která pomáhá snižovat hladinu špatného LDL cholesterolu v krvi. Studie z roku 2005, publikovaná v časopise American Journal of Clinical Nutrition uvedla, že rýžový olej snižuje cholesterol u zdravých dospělých s mírně zvýšenou hladinou cholesterolu.

Hnědá rýže má také hypo-cholesterolemické vlastnosti a reguluje katabolismus cholesterolu. Studie z roku 2014 zjistila, že po konzumaci hnědé rýže se testovaným snížila hladina inzulínové rezistence, celkový cholesterol a LDL-cholesterol.

3. Hnědá rýže je prospěšná pro diabetiky

Hnědá rýže má nižší glykemický index a štěpí se pomaleji, což způsobuje menší změny hladiny cukru v krvi. Studie z roku 2006, zveřejněna v časopise International Journal of Food Sciences and Nutrition uvádí, že při konzumaci hnědé rýže došlo k o 23,7 % nižšímu vstřebání cukru, než u klasické bílé rýže. Hnědá rýže má tento účinek částečně kvůli vyššímu množství kyseliny fytové, polyfenolu, dietní vlákniny a rýžového oleje. Díky tomu je hnědá rýže výhodnější pro diabetiky a hyperglykemické jednotlivce.

Další studie z roku 2010, zveřejněna v časopise Archives of Internal Medicine uvádí, že záměna hnědé rýže za bílou může snížit riziko vzniku cukrovky 2. typu. Vědci zdůrazňují, že většinový příjem sacharidů by měl pocházet spíše z celozrnných výrobků, než z rafinovaných obilovin.

4. Ochrana proti rakovině

Strava, která obsahuje hnědou rýži místo bílé, je užitečná při prevenci různých druhů rakoviny, jako je rakovina tlustého střeva, rakoviny prsu a leukémie. Hnědá rýže má tento účinek díky vysokému množství antioxidantů a vysokému obsahu vlákniny.

Studie z roku 2000, publikovaná v Cancer Epidemiology, Biomarkery and Prevention zjistila, že hnědá rýže obsahuje sloučeniny, které jsou vhodné jako prevence rakoviny. Celá rýžová zrna a zelenina jsou nejdůležitějšími rostlinnými potravinami, které pomáhají chránit proti rakovině prsu a jiným hormonálně závislým nádorovým onemocněním.

5. Podporuje hubnutí

Výměna bílé rýže za hnědou vám může pomoci udržet si zdravou tělesnou hmotnost. Vláknina obsažena v hnědé rýži vám dodá pocit plnosti, díky čemuž nemáte chuť na nezdravé potraviny. Hnědá rýže navíc udržuje v pohybu zažívací trakt, což také podporuje hubnutí a metabolické funkce. Navíc, tato rýže obsahuje mangan, který pomáhá syntetizovat tělesné tuky.

6. Posiluje imunitu

Hnědá rýže obsahuje významné množství vitamínů, minerálů a fenolových složek, které jsou nezbytné pro silnou imunitu. Silný imunitní systém urychluje hojení a zlepšuje schopnost organismu bojovat s infekcemi.

Antioxidační vlastnosti hnědé rýže pomáhají v boji proti poškození volnými radikály, které způsobují různá onemocnění a urychlují proces stárnutí. Lidé konzumující hnědou rýži a další celozrnné výrobky mají zároveň vyšší příjem všech stopových prvků, s výjimkou vitamínu B12 a sodíků. Vyšší kvalita stravy hraje klíčovou roli v udržování silného zdraví a imunity.

7. Udržuje zdravé kosti

Konzumace hnědé rýže pomáhá ke zdravým a silným kostem. Tento efekt lékaři přisuzují zejména vysokém obsahu hořčíku. Jen jeden šálek hnědé rýže denně obsahuje 21 % doporučené denní dávky hořčíku.

Hořčík jsou spolu s vápníkem a vitamínem D klíčovými živinami, které jsou potřebné pro silné a zdravé kosti. Hořčík je nutný k přeměně vitamínu D na jeho aktivní formu, což pomáhá při vstřebávání vápníku. Z toho důvodu tento minerál pomáhá při budování kostí a prevenci kostní demineralizace.

Nedostatek hořčíku bývá spojován s nízkou hustotou kostní hmoty a rozvojem artritidy a osteoporózy v pozdějším věku. Dle studie z roku 2013 je optimalizovaný příjem hořčíku nízko nákladovým preventivním opatřením proti osteoporóze u jedinců s nedostatkem hořčíku.

8. Podporuje zdravou funkci střev

Hnědá rýže obsahuje nerozpustnou vlákninu, která je dobře známá pro své přínosy pro zažívací ústrojí. Vláknina pomáhá udržet stolici pravidelnou tím, že pomáhá snadnějšímu přesunu potravy.

Příjem hnědé rýže dokonce snižuje zácpu a působí proti hemeroidům. Hnědá rýže také obsahuje dobré množství manganu, který pomáhá trávení tuků. Kromě toho, hnědá rýže je přirozeně bezlepková, díky čemuž je populární součástí bezlepkových diet. Při konzumaci jídla bohatého na vlákninu se ujistěte, že pijete také hodně vody.

9. Udržuje zdravý nervový systém

Hnědá rýže obsahuje mnoho manganu, který je potřebný k výrobě mastných kyselin a hormonů, které jsou nezbytné pro zdravý nervový systém. Hořčík také vyrovnává aktivitu vápníku v těle při regulaci nervů a svalového napětí. Je též důležitý pro prevenci svalové kontrakce.

Navíc, vitamín B obsažený v hnědé rýži zajišťuje hladké fungování mozku a nervového systému urychlením metabolismu v mozku. Draselné a vápenaté soli hrají roli v udržování zdravých nervů a svalových buněk. Vitamín E v hnědé rýži je spojován s prevencí několika mozkových chorob, které způsobuje oxidační poškození.

10. Perfektní potravina pro děti

Hnědá rýže je vynikajícím přírodním zdrojem vlákniny, díky čemuž je jednou z nejzdravějších potravin pro děti. Pomáhá při rychlém růstu vašeho dítěte. Vysoký obsah vlákniny zajišťuje plynulé fungování střev a zabraňuje kojenecké zácpě. Navíc je menší šance, že na ni vaše dítě dostane alergii. Hnědou vařenou rýži může podávat dětem starším 6 měsíců.

Autor: Liv

10 zdravotních výhod hnědé rýže. Hnědá, přírodní rýže je zdravější než její bílá kolegyně. Hnědá rýže obsahuje mnoho vitamínů a minerálů
Zdravá výživa

 303 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ