Zdraví

Řapíkatý celer a zdraví - 10 účinků, které musíte znát

12.10 2016|Potraviny
Řapíkatý celer a zdraví - 10 účinků, které musíte znát

Všichni jsme slyšeli nespočet chvály na listovou zeleninu, jako je brokolice nebo špenát, či na ovoce obsahující vlákninu, mezi které patří jablka a pomeranče. Ale už jste někdy slyšeli o úžasných léčivých účincích řapíkatého celeru?

Řapíkatý celer stále zůstává jednou z nejvíce nedoceněnou zeleninou naší doby. I jediný stonek řapíkatého celeru je živinovou elektrárnou. Skoro 95 % stonku tvoří voda a obsahuje vitamíny A, C, K, některé vitamíny skupiny B, stejně jako vápník. hořčík, fosfor, kyselinu listovou, draslík a vlákninu. Kromě toho má přirozeně nízký obsah kalorií, sacharidů, tuků a cholesterolu. Podívejte se s námi na 10 léčivých účinků řapíkatého celeru.

1. Pomáhá hubnout

Stonek řapíkatého celeru obsahuje jen 10 kalorií. Nízký příjem kalorií zcela jistě podporuje hubnutí. Nicméně, skutečným tajemstvím řapíkatého celeru je jeho obsah vlákniny. Vláknina obsažena v celeru působí jako balzám na trávicí trakt. Usadí se ve střevech a díky tomu se váš žaludek může pomalu vyprazdňovat.

Řapíkatý celer má schopnost udržet pocit plnosti delší dobu. Vzhledem k tomu, že je z 95 % tvořen vodou, tak tělo udržuje také hydratované. Podle studie z roku 2015, zveřejněné v International Medical Journal, skupina žen ve věku 35 až 45 let, která pravidelně cvičila Pilates a po dobu 8 týdnů konzumovala řapíkatý celer, zaznamenala významné snížení tělesného tuku.

2. Zlepšuje trávení

Vysoký obsah vody obsažený v řapíkatém celeru udržuje hladinu provozních kapalin v těle, které pomáhají trávit jídlo a vstřebávat živiny. Dostatek vody pomáhá snadném průchodu potravin zažívacím traktem, změkčuje stolici, a tím zabraňuje zácpě. Řapíkatý celer je úžasnou kombinací rozpustné a nerozpustné vlákniny. Nerozpustná vláknina zvětšuje velikost stolice. Když je stolice objemnější, umožňuje rychlejší a jednodušší vylučování, což zmírňuje zácpu.

Na druhé straně rozpustná vláknina se usazuje v trávícím traktu a reguluje trávení. Studie z roku 2014 uvádí, že potraviny bohaté na vlákninu jako je řapíkatý celer, podporují trávení lipidů. Kromě toho bylo zjištěno, že krysy, které konzumovaly řapíkatý celer měly méně vředů a žaludečních onemocnění. Pozor, příliš mnoho celeru může způsobovat průjem.

3. Snižuje zánět

Dokonce i jediný stonek celeru řapíkatého má neuvěřitelné protizánětlivé účinky. Obsahuje rostlinný metabolit s názvem apigenin, který je zvláště účinný při snižování zánětu. Studie z roku 2007, zveřejněna v časopise Archives of Pharmacal doložila protizánětlivé a léčebné účinky apigeninu při zánětlivých onemocněních, jako je artritida.

Kromě toho, celer obsahuje sloučeninu zvanou inhibitor COX-2, který napomáhá produkci kortisonu - hormon, který snižuje bolestivé záněty v těle. Celer je také přírodní diuretikum, které pomáhá odstranit krystaly kyseliny močové, které se hromadí kolem kloubu, a které způsobují bolest a nepohodlí. Konzumace celeru vám může poskytnou úlevu od problémů, jako jsou bolesti způsobené zánětlivou artritidou, bolesti svalů, zánětlivé onemocnění střev a bolesti kloubů. Jeho protizánětlivé vlastnosti mohou také přispět ke snížení akné.

4. Snižuje vysoký krevní tlak

Pravidelný příjem draslíku pomáhá snižovat krevní tlak tím, že vyrovnává hladinu sodíku v těle. Celer je dobrým zdrojem draslíku. Studie z roku 2013, zveřejněná v BMJ ukazuje, že zvýšený příjem draslíku snižuje krevní tlak u lidí s hypertenzí. Kromě toho řapíkatý celer obsahuje chemickou sloučeninu zvanou ftalid, která uvolňuje svaly tepen a přenáší krev do srdce, což umožňuje volnější průtok. To významně snižuje krevní tlak.

5. Snižuje špatný cholesterol

Potraviny bohaté na vlákninu, jako je řapíkatý celer, pomáhají snížit špatný cholesterol známý jako lipoprotein s nízkou hustotou (LDL) v těle. Vláknina se váže na částice cholesterolu v zažívacím traktu a brání tak jejich vstřebávání do krevního oběhu.

Studie z roku 1990, publikována v Journal of Agricultural and Food Chemistry poukázala na pozitivní vlastnosti vlákniny koncentrované v řapíkatém celeru, petrželi a tuřínu. Kromě toho obsahuje řapíkatý celer sloučeninu ftalid, která také snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Studie z roku 2011, zveřejněna v časopise Pharmacognosy ukázala, že cholesterol u krys, které byly krmeny celerem, čekankou a ječmenem po dobu 4 týdnů, byl výrazně nižší. Špatný cholesterol může snížit už tím, když budete jíst 1-2 stonky řapíkatého celeru denně.

6. Má alkalizující účinek

Normální hodnota pH naší krve může být v důsledku stresu, kyselé stravy a přílivu toxinu kyselá. Tělo kompenzuje kyselost pomocí alkalických minerálů. Absence těchto minerálů vede ke hromadění kyselosti v buňkách, což způsobuje sníženou hladinu energie, kyselost, únavu a nemoci.

Řapíkatý celer je neuvěřitelným zdrojem esenciálních minerálů, jako je draslík. Denní spotřeba celeru dokáže obnovit normální pH v těle, uvolnit energii a revitalizovat imunitní systém. Kromě toho, kyselé prostředí může způsobit ledvinové kameny a další infekce močového měchýře.

7. Udržuje tělo hydratované

Správná hydratace je pro naše celkové zdraví velmi důležitá. Každá buňka v těle potřebuje vodu společně s kyslíkem, aby správně fungovala. Tím, že celer obsahuje 95 % vody, může hrát klíčovou roli při prevenci dehydratace, která způsobuje únavu, žízeň, méně moči, suchou kůži, bolesti hlavy, zácpu, svalové křeče a závratě.

Dobře hydratované tělo bude mít zářící pleť, zdravé vlasy a řádně fungující orgány. Kromě toho, draslík v celeru pomáhá regulovat tělesné tekutiny a stimuluje tvorbu moči, čímž tělu pomáhá zbavit se škodlivých toxinů.

8. Zlepšuje a chrání váš zrak

Denní konzumace jednoho stonku celeru vám dodá dostatek vitamínu A, aby váš zrak byl ostrý a dlouhotrvající. Sítnice v očích potřebuje vitamín A, aby zpracovala obrázky a poslala je do mozku. Nedostatek vitamínu A může urychlit nástup ztráty zraku související s věkem a oslabením sítnice v průběhu času.

Řapíkatý celer obsahuje také lutein a zeaxantin - antioxidanty hojné v zelené listové zelenině, které chrání před škodlivými účinky ultrafialového záření. Abyste ochránili svůj zrak, je ideální jíst čerstvý celer. Pravidelně konzumovaný řapíkatý celer navíc snižuje pravděpodobnost vzniku šedého zákalu a chrání před makulární degenerací.

9. Zabraňuje ztrátě paměti

Nedávný výzkum prokázal, že ztráta paměti se dá zastavit pravidelnou konzumací řapíkatého celeru. Naše mozkové buňky trpí s věkem záněty, což způsobuje degeneraci a sníženou duševní schopnost. V roce 2010 byla v časopise Journal of Nutrition zveřejněna studie, která prokázala, že strava bohatá na rostlinné sloučeniny obsahující luteolin snižuje záněty v mozku související s rostoucím věkem a problémy související s pamětí tím, že zakazuje uvolňování zánětlivých molekul v mozku.

Luteolin je přirozeně vyskytující se látka, kterou najdete právě v řapíkatém celeru. Kromě toho, ftalid obsažený v řapíkatém celeru přináší výhody v oblasti duševního zdraví. Začněte denně konzumovat řapíkatý celer, abyste udrželi váš mozek zdravý a předešli onemocněním, jako je Alzheimerova choroba.

10. Bojuje proti rakovině

Pokud máte stále pocit, že řapíkatý celer nepotřebujete, tak tady je jeden důvod, který rozhodně nemůžete ignorovat. Studie z roku 2013, zveřejněna v časopise Food and Chemical Toxicology objevila v řapíkatém celeru dietní flavinoidy apigenin a luteolin a zjistila, že jsou účinné při zabíjení panktreatických nádorových buněk u lidí. V roce 2011 zkoumali vliv apigeninu u žen s rakovinou prsu vědci z univerzity v Missouri a zjistili, že apigenin dokáže zastavovat postup rakoviny. Proto, pokud budete konzumovat alespoň stonek řapíkatého celeru denně, máte šanci předejít rakovině.

Autor: Jad

Řapíkatý celer má nespočet vynikajících účinků na zdraví. Léčivé účinky řapíkatého celeru - snižuje zánět, zlepšuje trávení, pomáhá hubnout... Řapíkatý celer
Zdravá výživa

 326 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ