Zdraví

Moringa olejodárná - výživově nejbohatší rostlina na světě

16.07 2019|Potraviny

Chia semínka, avokádo, spirulina, kustovnice čínská… co mají všechny tyto potraviny společného? Ano, všechny se řadí do oblíbené skupiny marketingově nazývané “superpotraviny”. Přestože se jedná o exotické produkty, zná je snad každý i tady u nás, a to právě díky jejich blahodárnému vlivu na naše tělo. My se nyní zaměříme na další z těchto zajímavých plodin, která v mnoha ohledech předčí nejznámější superpotraviny, přesto ale není dosud výživovými guru tolik propagovaná. Jedná se o moringu olejodárnou.

K využití beze zbytku

Je dost dobře možné, že jste o ní dosud nikdy neslyšeli. Hlavním důvodem není to, že by její složení a účinky byly zbrusu novým objevem na poli zdravé výživy. Domorodci v Indii, Arábii a Africe, kde se přirozeně vyskytuje, ji využívají už od nepaměti k nejrůznějším účelům.

Problém moringy je v tom, že je velice těžké ji vypěstovat v našem podnebném pásmu, a tím ji lépe zpřístupnit i dalšímu obyvatelstvu. Moringa olejodárná není jedinou moringou, je ale nejznámější a nejvíc využívaná. Oblíbené jsou především listy a plody, ale je možné zužitkovat také květy, kořeny a samotné větve. Listy se konzumují vařené nebo čerstvé a pro mnoho domorodců představují důležitou složku potravy, protože z nich získávají množství nenahraditelných živin.

Plody moringy jsou dlouhé lusky obsahující olejnatá semena, která se mohou lisovat, pražit, nebo se celé lusky připravují podobně jako fazolky, dokud jsou ještě mladé a zelené. Olej získaný ze semen moringy má sám široké pole využití - hodí se k vaření, kosmetickým účelům, ale i jako strojní mazadlo. Květy se vaří podobně jako listy, kořeny se využívají jako koření (ale opatrně, větší množství je jedovaté).

Větvemi se krmí domácí zvířata a z kůry lze získat vlákno například ke tkaní rohoží. Kromě svého významu jako důležitá složka potravy, našla moringa využití i v lidovém léčitelství. Tlumí bolest, horečku a působí protizánětlivě, léčí se s ní problémy s trávením, parazity a je účinná například i při léčbě kurdějí, ale přispěje ke zlepšení stavu organismu i při mnoha dalších onemocněních. I my můžeme účinky moringy vyzkoušet na vlastní kůži, většinou ale formou doplňků stravy nebo v sušeném stavu.

Proč je moringa superpotravinou?

Co konkrétně tedy moringa obsahuje, proč je prospěšná a jak si stojí ve srovnání s dalšími superpotravinami? Zaměřme se na sušené listy, které jsou pro nás nejčastěji dostupné. Víc než čtvrtinu jejich složení představují bílkoviny, jeden ze základních stavebních kamenů našeho těla. Často slýcháme, že bychom se měli snažit do stravy zařadit kvalitní zdroje bílkovin, protože na delší dobu zasytí hlad. Zároveň jsou bílkoviny stavební jednotkou svalů, takže jejich dostatečný příjem prospěje lidem, kteří se snaží zhubnout nebo zesílit, ale samozřejmě nejen jim.

Celou třetinu složení tvoří vláknina, nepostradatelná při správném trávení a v naší běžné stravě často zcela nedostatečně zastoupená. Vláknina je velice důležitá pro správný chod našich střev, její dostatek napomáhá udržovat v dobré kondici střevní klky, dostatečně pročišťovat trávicí ústrojí a zajišťuje hladký průběh vyprazdňování.

Moringa obsahuje několik desítek vitamínů. Jmenujme například vitamín A přispívající k dobrému stavu naší pokožky, zraku a imunitního systému. Dále vitamín B1 neboli thiamin, který má vliv na srdeční činnost, nervovou soustavu a energetický metabolismus. Vitamín B2, riboflavin, zase pomáhá proti únavě, zajišťuje tvorbu zdravých červených krvinek a přispívá k udržování sliznic. Vitamín E je důležitým antioxidantem. Vitamín B9 neboli kyselina listová reguluje krvetvorbu, tvorbu aminokyselin a je důležitý v prenatálním vývoji. Vitamín K je důležitý pro správnou srážlivost krve a mineralizaci kostí. Těžko věřit, že to vše lze získat z jediné rostliny.

Z minerálů, které moringa obsahuje, si jmenujme vápník a železo, oba velmi důležité pro naše zdraví a správné fungování těla. Železo hraje důležitou roli při tvorbě hemoglobinu a červených krvinek, takže na něm záleží celkový přenos kyslíku v našem těle. Vápník má hned několik nenahraditelných funkcí. Potřebujeme mít dostatek, abychom si zajistili správnou srážlivost krve, funkci svalů a nervových přenosů, trávicích enzymů a samozřejmě zdravé a silné kosti, včetně zubů. Kromě těchto dvou minerálů obsahuje moringa také draslík nebo fosfor, i když už v menším množství.

V morinze nalezneme i všech devět esenciálních aminokyselin, čili aminokyselin, které si naše tělo není schopné samo vytvořit, musíme se tedy spoléhat na jejich přísun ze stravy. Jsou důležité pro děti v období růstu, ale i pro dospělé při opravách tkání, tvorbě bílkovin a absorpci živin.

Moringa prokázala vysoké antioxidační účinky

V době, kdy se ještě využíval ORAC test (test schopnosti absorbovat radikály kyslíku), zvítězila moringa i nad tradičními antioxidanty, jako je zelený čaj, matcha, kurkumu nebo goji. Antioxidanty všeobecně zpomalují proces stárnutí. Jak je vidět, j moringa skutečně svým složením všestranná potravina, která dokáže prospět snad všem oblastem fungování našeho těla a přispět k celkovému lepšímu pocitu a tím i duševní pohodě. Při porovnání s ostatními “superpotravinami” je patrné, že moringa obsahuje nejširší výčet živin, vitamínů, minerálů a dalších látek. Považuje se dokonce za výživově nejbohatší rostlinu světa.

Jak tedy dopřát i svému tělu komplexní přísun živin, které moringa nabízí? Samozřejmě i na našem trhu je mnoho dostupných doplňků stravy obsahujících moringu v nějaké formě. Kapsle, prášek ze sušených listů, ale také čaje nebo dokonce kosmetika. Nevýhodou pro našince je bohužel vysoká cena.

Autor: Barbora Bukačová

Moringa olejodárná je pokládána za výživově nejbohatší rostlinu na světě. I proto ji odborníci zařadily mezi tzv. superpotraviny. Moringa je strom, z něhož se dá využít každá část.
Zdravá výživa

 302 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ