Zdraví

Himalájská sůl. Zázrak s léčivými účinky nebo velký podvod?

22.07 2019|Potraviny

Také jste už slyšeli o růžové Himalájské soli? Možná již patříte mezi její příznivce, kteří ji hojně využívají. Pokud s ní nemáte doposud žádné zkušenosti, prozradíme vám, co od ní můžete čekat.

Růžová himalájská sůl je druh kamenné soli, která se těží v Pákistánu, v blízkosti podhůří Himálají, ale také v Peru nebo Austrálii. Mnohé zdroje popisují růžovou himalájskou sůl jako zázračný lék na mnohé neduhy. Server Business Insider ale upozornil na to, že to zas tak růžové nebude.

Není sůl jako sůl

Sůl je důležitá pro život i jako dochucovadlo všech možných jídel, ale všeho moc škodí. A v případě soli to platí dvojnásob. Látky v ní obsažené dodávají tělu potřebné minerály, které v malé míře našemu zdraví prospívají. To platí i v případě růžové soli. Mnoho lidí neví, zda solit klasickou solí a nebo si zvolit právě himalájskou. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Kuchyňská sůl

Klasická sůl je vyráběna spíš pro průmyslové použití a pro lidský organismus je velmi toxická a agresivní. Je chemicky ošetřená a úmyslně zbavená minerálních látek, které jsou obsaženy právě v soli růžové. Kuchyňská sůl obsahuje chemický jód a flór, které jsou známy jako vysoce toxické halucinogeny. Jsou do ní navíc přidány stabilizátory, které jsou zdraví škodlivé. Při častém používání způsobuje ledvinové a žlučníkové kameny.

Himalájská sůl

Himalájská sůl má téměř totožné složení jako sůl, kterou normálně využíváme v kuchyni. Obsahuje 98 % chloridu sodného, zbytek soli je tvořen minerály jako je draslík, hořčík, zinek, železo či vápník. Obsahuje také dalších 84 esenciálních minerálů, které jsou potřebné pro zdraví a správnou funkci lidského těla. Analýza časopisu dTest ale ukázala, že ani ta nejdražší himalájská sůl není schopna pokrýt ani zlomek doporučené denní dávky těchto minerálních látek.

Pokud chce výrobce prezentovat nějakou potravinu jako zdroj nějaké minerální látky, musí obsahovat alespoň 15 % doporučené denní dávky. DTest ale ukázal, že nemá smysl spoléhat na jakoukoliv sůl coby zdroj jiných minerálních látek než sodíku a chloru. Ani ty nejdražší himálajské soli totiž nedokážou v maximální denní porci pokrýt více než 3,7 % doporučené denní potřeby železa a 1 procento vápníku nebo draslíku.

I himálajská sůl obsahuj jód, konkrétně 0,1 g jódu na 1 kg soli. Odborníci však upozorňují, že ačkoliv himalájská sůl může přirozeně obsahovat jód, s největší pravděpodobností obsahuje méně jódu než klasická jodizovaná sůl.

Někteří tvrdí, že himalájská sůl je přirozenější než stolní sůl. V tomhle mají pravdu. Stolní sůl je obvykle silně rafinovaná a smíchaná s protispékavými činidly, aby se zabránilo jejímu shlukování. Příkladem jsou hlinitokřemičitan sodný či uhličitan hořečnatý. Himálajská sůl je naopak méně umělá a obvykle neobsahuje přísady.

Cena Himalájské soli se pohybuje okolo 20,- Kč za 500 g, v případě většího balení je to pak okolo 70,- Kč za 1 kg, což je o dost více, než kolik stojí klasická sůl. Záleží ovšem také na obchodu a značce. Jak vám růžová sůl může pomoci?

Účinky a vliv na naše zdraví

Mnohé zdroje uvádí, že pravidelné užívání přiměřeného množství himálajské soli pomáhá při detoxikaci od těžkých kovů. Má pozitivní účinky na krevní oběh a snížení tlaku, posiluje kosti, snižuje hladinu svalových křečí a zlepšuje sexuální apetit. Dále má údajně zpomalovat účinky stárnutí, zajišťovat rovnováhu pH našich buněk, zlepšovat funkci plic a cév. Někteří ji přiřkli i schopnost zlepšit trávení a hladinu cukru v krvi.

Neexistuje žádný výzkum, který by tato tvrzení potvrdil nebo vyvrátil. Neexistuje ani žádný výzkum, který by porovnával zdravotní účinky himalájské soli a běžné stolní soli. Pokud by však existoval, je nepravděpodobné, že by se zjistily nějaké rozdíly ve zdravotních účincích obou solí.

Pokud se zaměříme na konkrétní účinky. Tak například, hladina cukru v krvi, stárnutí a libido jsou primárně řízeny jinými faktory než solí ve vaší stravě a neexistují žádné vědecké studie, které by naznačovaly, že konzumace růžové soli může být přínosem pro všechny tyto aspekty vašeho zdraví.

Vzhledem k tomu, že minerály v růžové himalájské soli nejsou přítomny ve velkém množství, je tvrzení, že tato sůl dokáže zajistit rovnováhu pH vašich buněk, diskutabilní. Navíc, pH vašeho těla regulují vaše plíce a ledviny a himalájskou sůl k tomu určitě nepotřebují.

O růžové soli se také tvrdí, že pomáhá k lepšímu spánku. Vědci sice zjistili, že diety s velmi nízkým obsahem soli mohou přispět k problémům se spánkem, na druhou stranu k pokrytí potřebného množství sodíku stačí jakákoliv jiná sůl.

Někteří věří, že přidáni špetky růžové soli k jídlům nebo nápojům může tělu pomoci dosáhnout optimální rovnováhy tekutin a zabránit tak dehydrataci. Je sice pravda, že sodík je nezbytný pro udržení správné rovnováhy tekutin. To ovšem platí i pro sodík z jiných zdrojů, mnohem levnějších.

Proč tělo potřebuje sůl?

Sodík je esenciální stopový minerál, který se nachází v soli. Tělo jej potřebuje z různých důvodů. Může podporovat kontrakce a uvolnění svalů, udržovat správnou rovnováhu tekutin, posílat impulzy nervovému systému, být prevencí nízkého krevního tlaku nebo dehydratace. Nedávný výzkum ukázal, že konzumace soli může snížit riziko infekce a zabít škodlivé bakterie. Jedna studie na zvířatech také dovedla vědce k závěru, že sůl může mít pozitivní vliv na příznaky deprese.

I když je sodík nezbytný pro zachování života, je důležité sledovat příjem jakéhokoliv typu soli. Sodík je nezbytný v malých množstvích, příliš mnoho sodíku ale může mít negativní vliv na zdraví. Pacienti s onemocněním ledvin, srdce nebo jater či lidé s dietou s omezeným obsahem sodíku by měli svůj příjem sodíku pečlivě sledovat a omezit používání všech solí, včetně té himalájské.

Zpráva z roku 2016 z Centra pro kontrolu a prevenci nemocí ukázala, že více než 90 % dětí a 89 % dospělých spotřebují více než doporučené množství sodíku. Lidé by měli sníst méně než 2300 mg sodíku denně. To odpovídá přibližně 1 lžičce stolní soli. Ti, kteří mají vysoký krevní tlak, by měli omezit příjem sodíku na 1500 mg denně.

Sůl obsahuje 40 % sodíku. Je proto dobré vědět, kolik sodíku je v jakém množství.

1/4 lžičky soli - 575 mg sodíku
1/2 lžičky soli - 1150 mg sodíku
3/4 lžičky soli - 1725 mg sodíku
1 lžička soli - 2300 mg sodíku

Většina lidí konzumuje ale mnohem více. Když lidé přijmou více sodíku, než potřebují, jejich ledviny se snaží odstranit přebytek močí. Pokud ledviny nemohou odstranit dostatek sodíku, začne se hromadit v tekutině mezi buňkami, známé jako intersticiální tekutina. To způsobuje zvýšení objemu vody i objemu krve, což zvyšuje tlak na srdce a cévy. S vysokým příjmem sodíku souvisí řada závažných onemocnění - vysoký krevní tlak, srdeční choroby, mrtvice, poškození jater, osteoporóza, nemoci ledvin.

Konzumace přílišného množství soli může dokonce přispět k autoimunitním onemocněním, jako je roztroušená skleróza , revmatoidní artritida , lupus a lupénka, protože nadměrně stimuluje imunitní systém. Výzkum z roku 2015 naznačuje přímou souvislost mezi příjmem soli a obezitou, přičemž zvýšení příjmu soli o 1 g za den je spojeno se zvýšením rizika obezity u dospělých i dětí o více než 25 %.

Shrneme-li to, tak v současné době neexistují vědecké důkazy o tom, že by měla růžová himalájská sůl více zdravotních výhod než běžná stolní sůl. Navíc, její těžba je velmi nešetrná k životnímu prostředí. Jak upozorňuje server ekolist.cz, kamenná růžová sůl se nezískává odpařováním nebo navrtáním slanisek, ale hlubinnou těžbou. Horníci ji dobývají podobně jako uhlí, s využitím těžké strojní techniky a sbíječek. Celý proces je tak k životnímu prostředí šetrný asi tak, jako těžba uhlí.

Autor: Claudie Kornelová

Himalájská sůl. Zázrak s léčivými účinky nebo velký podvod? O růžové himalájské soli se tvrdí, že má mnoho léčivých účinků. Podložil je ale někdo někdy nějakými důkazy?
Zdravá výživa

 303 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ