Zdraví

Dýňová semínka jsou skvělé pro zdraví. Podívejte se na jejich léčivé účinky

08.01 2019|Potraviny

Semínka dýně seté si zamilovali lidé v mnoha zemích jako oblíbenou a velmi zdravou pochoutkou. Dýňová semínka jsou doslova nabitá prospěšnými látkami. Dýně je bylina z čeledi tykvovitých. Známo je asi 25 druhů. Většina z nich pochází hlavně z tropické Afriky.

Elixír zdraví

V dýňových semínkách najdeme bílkoviny (zejména aminokyselinu tryptofan), nenasycené mastné kyseliny omega 3 a omega 6, vlákninu, vitamíny A, D, E, některé vitamíny skupiny B (zejména vitamín B5 a vitamín B9, známý pod názvem kyselina listová), hořčík, vápník, draslík, zinek, mangan, fosfor, měď, železo.

Jeden šálek dýňových semínek dodá našemu tělu téměř polovinu denní doporučené dávky zinku a hořčíku, téměř jednu čtvrtinu denní doporučené dávky mědi, 17 % denní doporučené dávky draslíku a železa.

Pomocník při detoxikaci

Dýňová semínka disponují pestrou škálou pozitivních účinků na naše zdraví. Ochrání nás před nemocemi srdce a cév a dokonce i před obávanou rakovinou. Díky svým silným detoxikačním účinkům se používají při detoxikaci, zejména při detoxikaci ledvin a močových cest.

Konzumací dýňových semínek dodáme svému tělu kvalitní rostlinné tuky, včetně omega 3 nenasycených mastných kyselin. Za zmínku stojí jejich antioxidační i protizánětlivé účinky. Dýňová semínka nám sice svou schopností odvádět nadbytečnou vodu z těla mohou pomoci v naší snaze zhubnout, pokud si jich však budeme dopřávat větší množství, budeme naopak tloustnout. Podobně, jako ostatní semínka, obsahují velké množství tuků a tím i kalorií.

Pokud mají dýňová semínka prospět našemu zdraví i štíhlé linii, je dobré jich sníst dvakrát denně jednu hrst, což je 25 až 50 g. Osolená a pražená sice lépe chutnají, avšak zdravější jsou syrová a nesolená.

Proti parazitům

Uvádí se, že dýňová semínka působí dobře proti parazitům. Syrová dýňová semínka zabíjí vajíčka. Obsahují přírodní tuk, který je toxický pro vajíčka parazitů. Curcurbitin v semenech tykví prokázal svou schopnost ochromit červy a vypudit je střevní stěnou. Čínští vědci používali semena tykve proti akutní schistosomóze, těžké parazitické chorobě, která se vyskytuje především v Asii a Africe, a která se přenáší skrze slimáky. Semena dýně obsahují mnoho vzorců proti parazitům, ale jen pár semínek nestačí. Je zapotřebí sníst aspoň půl hrnku a důkladně rozžvýkat.

Lék proti depresím

Deprese a úzkostné poruchy patří k problémům, s nimiž se potýká spousta lidí. Není náhoda, že lidé, potýkající se s depresí a úzkostnými poruchami, nedodávají svému tělu dostatek omega 3 mastných nenasycených kyselin. Rovněž v jejich stravě obvykle chybí dostatek vitamínů skupiny B, zinku i aminokyselin, které mají vliv na činnost mozku.

Deprese je následkem sníženého uvolňování serotoninu a noradrenalinu z nervových buněk. Vylučování serotoninu výrazně podporuje aminokyselina L-tryptofan, která se v hojném množství nachází v dýňových semínkách. Účinek mnohých antidepresiv spočívá v jejich schopnosti zvýšit serotonin v mozku. Stejného efektu dosáhnete pravidelnou konzumací dýňových semínek. Avšak na rozdíl od antidepresiv bez nežádoucích vedlejších účinků.

Spousta bílkovinných potravin sice obsahuje aminokyselinu tryptofan, přesto nám nepomohou zahnat deprese. Jednotlivé aminokyseliny totiž mezi sebou soupeří o místo, to je důvod, proč nám konzumace potravin s vysokým obsahem tryptofanu nemusí zvýšit hladinu serotoninu. Pro dosažení tohoto účinku je nutné, aby potraviny měly výhodný poměr tryptofanu vůči ostatním aminokyselinám. Jednou z potravin, které splňují tuto podmínku, jsou dýňová semínka.

Někomu může přidat snadnější konzumovat serotonin. Konzumací serotoninu však nezvýšíme jeho hladinu. Serotonin na rozdíl od tryptofanu nedokáže překročit hematoencefalickou bariéru, díky tomu se nedostane na potřebné místo. Tryptofan zažene nejen deprese, může pomoci i proti nespavosti. Serotonin, jehož vylučování podporuje tryptofan, se večer mění na melatonin, nazývaný hormon spánku. Dostatek melatoninu je podmínkou pro dostatečný kvalitní spánek. Syrová dýňová semínka jsou nejen zdravější, ale i účinnější. Tepelná úprava má totiž nepříznivý vliv na aminokyselinu tryptofan.

K dobré náladě nám rovněž přispěje dostatek omega 3 nenasycených mastných kyselin. Díky svým protizánětlivým účinkům působí příznivě na naši náladu i na naši paměť. Tuky, obsažené v dýňových semínkách rovněž v sobě skrývají látku, nazvanou 5-HTP, která se v našem těle přeměňuje na serotonin. Nepřímý vliv na naši náladu má také minerál zinek. Kromě hojení ran disponuje protizánětlivými účinky, čímž nás mimo jiné chrání před depresemi.

Dýňová semínka podporují imunitu

Zinek obsažený v dýňových semínkách chrání náš imunitní systém. Semínka také dokáží zmírnit potíže při onemocnění prostaty. Snižují míru nutkání k močení, mají uklidňující účinky a příznivě ovlivňují svalstvo močového měchýře. Semínka jsou vhodná i při zvětšení (hyperplazie) prostaty. Mají schopnost brzdit testosteronem podmíněný růst prostaty, který vede k benigní hyperplazii prostaty.

Bohaté využití v kuchyni

Dýňová semena mají specifickou, oříškově nasládlou chuť, která oživí mnohá jídla. Hodí se do polévek, ovocných a zeleninových salátů i do chleba. Rovněž lze jimi posypat pečivo i různá slaná jídla. Lze je koupit loupaná, neupravovaná, pražená a solená. Neupravená, syrová semínka poznáme podle jejich zelené barvy.

Pražená semínka skvěle nahradí nezdravé chipsy. Můžeme si je koupit nebo si je můžeme upražit sami, stačí je na začátku pražení na suché pánvi lehce osolit. Milovníci netradičních chutí mohou čerstvá semínka pokapat kvalitní sójovou omáčkou, kterou najdeme ve speciálních obchodech s asijskými potravinami.



Autor: Liv

Lék proti parazitům, depresi i problémům s prostatou. To jsou dýňová semínka. Obyčejná dýňová semínka mají mnoho dalších účinků na zdraví
Zdravá výživa

 302 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ