Zdraví

Klíčky jsou cenově dostupnou alternativou zeleniny. Mají však i svá rizika

01.09 2019|Potraviny

V poslední době se dostávají ve známost klíčky. Dají se koupit v obchodě i vypěstovat doma a jsou dosti vychvalovány jako zdravý produkt. Ale o co vlastně jde? Jaké přínosy pro naše zdraví doopravdy mají? A existují nějaká rizika jejich konzumace?

Klíčky jsou naklíčená semínka brokolice, ředkvičky, řepy, jetele, čočky, sóji, hrášku, řeřichy, pšeničné trávy, fazolí a vojtěšky. Naklíčené mohou být obilniny jako rýže, pohanka, quinoa, oves nebo kamut. Je jich zkrátka spousta. Mohou se jednoduše stát součástí našich pokrmů. Ať už je umístíme do salátů, sendvičů, omelet, polévek, k restované zelenině, do našeho oblíbeného smoothie, těstovin, ale i jakýchkoliv dalších pokrmů, určitě litovat nebudeme. Jsou nízkokalorické a přitom velice bohaté na proteiny, vlákninu, enzymy a další mikroživiny.

Jaké benefity mají klíčky pro naše zdraví?


Cenově dostupná alternativa zeleniny

Chceme-li čas od času ušetřit pár korun za drahou zeleninu, můžeme to udělat. Klíčky jsou výživnou alternativou bez pesticidů, lokálních znečištění a zcela bio. Zelenina v obchodech bývá chudá zejména v zimním období, a tak se klíčky zdají být vhodnou náhradou.

Jsou plné vitamínů

Kromě vitamínů obsahují i minerály a antioxidanty, které bojují proti volným radikálům. Obsah vitamínů se procesem klíčení dokonce zvyšuje. Z vitamínů je v této potravině zastoupen vitamín C, A, B1, B2, B3, B5, B9 a K. Z minerálů pak magnézium, fosfor, zinek, vápník a železo. Mimo jiné jsou bohaté i na esenciální mastné kyseliny.

Mají menší množství antinutričních látek

Tedy látek, které snižují biologickou využitelnost živin. To je způsobeno opět klíčením.

Jsou bohaté na proteiny

Proteiny jsou velkým účastníkem v regeneraci tělesných buněk, orgánů, kůže, podporují růst kostí i svalů. Dobrou zprávou pro vegany a vegetariány je, že jde o 100 % rostlinný zdroj bílkovin.

Pomáhají v boji proti bakteriím, virům a proti rakovinnému bujení

Klíčky v sobě nesou zásobu hustého kyslíku, a tak pro naše tělo mohou působit jako vnitřní oxygenoterapie (terapie kyslíkem). Díky tomu dokáží bojovat proti bakteriím, virům, ale i abnormálnímu množení patogenních buněk. To znamená, že nás do jisté míry dokáží chránit před vznikem rakoviny.

Pomáhají v redukci hmotnosti

Díky procesu namáčení a klíčení se obsah vlákniny vzniklé v klíčcích znásobí. Ta má tak schopnost na sebe navazovat tuky a toxiny, které vyvádí z těla ven.

Snižují hodnotu krevního cukru

Některé studie ukázaly, že proces klíčení pomáhá snižovat hodnoty sacharidů v klíčcích. Některé teorie se opírají o pravděpodobnost, že by klíčky mohly mít zvýšenou schopnost redukce amylázy, enzymu, který štěpení cukrů napomáhá. Studie provedené u pacientů nemocných diabetem II. typu ukázaly, že klíčky doopravdy snížily hladinu krevního cukru. Ať už tedy trpíte zvýšeným krevním cukrem a máte zvýšenou pravděpodobnost vzniku cukrovky nebo už ji máte, klíčky vám mohou alespoň minimálně pomoci ve vašem boji s tímto onemocněním.

Zlepšují trávicí procesy

Výzkumy ukazují, že proces klíčení zvyšuje obsah vlákniny až o 133 %. Vláknina je velice významná v procesu trávení. Pomáhá formovat stolici, očistit střeva a zabrání zácpě, ale také naopak i průjmům. Navíc také snižuje obsah lepku v obilninách, což taktéž zlepšuje jejich stravitelnost.

Mají pozitivní účinky na zdraví srdce

Klíčky snižují škodlivý k LDL cholesterol a hladinu triglyceridů, což může zmenšit pravděpodobnost výskytu srdečních onemocnění. Dokonce zvyšují hladinu HDL cholesterolu, což je zdravý cholesterol.

Posilují imunitní systém

A to díky bohatému obsahu vitaminu C, který aktivuje tvorbu bílých krvinek, které bojují proti infekci a nemoci. Vitamín A zase posiluje imunitu a má protizánětlivé účinky.

Díky obsahu kyseliny listové (B9) jsou vhodné pro těhotné a kojící

Kojící i těhotné maminky, klíčky si můžete dopřávat až sytosti! Dobrou zprávou je, že prospívají vývoji vašeho miminka. Jsou totiž bohaté na, v tomto období nezbytnou, kyselinu listovou.

Pomáhají zlepšovat zrak

Vitamíny C a A, které jsou v klíčcích přítomné mají blahodárný vliv pro náš zrak. Mohou eliminovat riziko vzniku glaukomu, šedého zákalu a ztráty centrálního vidění.

Léčí opary

Lysin, aminokyselina v klíčcích obsažená, pomáhá vyhnat neduhy z těla ven. Působí přímo na aminokyselinu zvanou arginin, která má vznik oparů na starosti.

Jaká jsou rizika konzumace klíčků?

Tak jako každá mince má rub i líc, klíčky přináší mnoho pozitiv pro naše zdraví, ale existují i rizika, o kterých bychom měli jistě vědět.

Čerstvé klíčky mohou obsahovat škodlivou bakterii

Konzumace klíčků v RAW podobě nebo jen lehce tepelně opracované, může zvýšit pravděpodobnost výskytu bakterie E. Coli, Listérie nebo Salmonelly. Symptomy vzniklé otravy se objeví v podobě průjmů, zvracení a křečí v břiše po 12-72 hodinách od požití. Proto se doporučuje klíčky tepelně opracovat, případné bakterie se tak teplem zničí. Určitě nekonzumujte klíčky, které jsou již po záruce trvanlivosti, či změnili svou barvu nebo konzistenci.

Jak si doma naklíčit semínka?

Stačí si vybrat nádobu, ve které budou semínka klíčit. Ideální je skleněná zavařovací sklenice větší velikosti a s širším otvorem. Semínka si můžete koupit jakákoliv, ale musí být určena ke klíčení.

Postup:

1. Semínka si přeberte, cizí nebo nalomená semena vyhoďte.

2. Poté je propláchněte pod proudem studené vody.

3. Opláchnutá semínka vsypte do nachystané sklenice a doplňte studenou vodou asi do ¾ sklenice. Nechte stát při pokojové teplotě (ne však na přímém slunci, ale spíše v mírném šeru).

4. Nádobu zakryjte plátýnkem (nebo vzdušnou textilií) a zagumkujte.

5. Po 8-24 hodinách by měla semínka absorbovat vodu a zvětšit se dvojnásobně. Rychlost je závislá na teplotě v místnosti a velikosti semen.

6. Poté nastane doba, kdy se musí semínka střídavě cedit a proplachovat, než vyrostou první klíčky (trvá to asi 5-7 dnů).

7. Semínka nechte odkapávat v nějakém sítku nebo ve tkanině, aby se zbavila přebytečné tekutiny.

8. Poté semínka opět propláchněte studenou vodou.

9. Cedit a znovu proplachovat by se měla minimálně 3x denně.

10. Po 5-7 dnech můžete sklízet. Odstraňte nenaklíčená semena a zbytek můžete sníst.

11. Chcete-li je uchovat déle, dejte je do lednice na 2-3 dny (při teplotě °5C).

Autor: Zuzana Pitříková

Klíčky jsou cenově dostupná alternativa zeleniny. Mají však i svá rizika. Naklíčit můžete mnoho druhů zeleniny a obilnin. Klíčky mají skvělý vliv na imunitu a jsou bohaté na proteiny.
Zdravá výživa

 300 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ