Zdraví

10 příznaků nedostatku železa, které byste neměli podceňovat

31.05 2016|Vitamíny
10 příznaků nedostatku železa, které byste neměli podceňovat

Železo je důležitý dietní minerál, který se podílí na celé řadě tělesných funkcí. Je všeobecně známo, že železo napomáhá tvorbě hemoglobinu, což je protein, který pomáhá rozvádět červeným krvinkám kyslík po celém těle.

Působí také jako transportní médium pro elektrony v buňkách a je potřebný pro normální funkci mnoha enzymů. Nedostatek železa je nejčastějším nutričním deficitem ve světě. V případě, že se nedostatek železa nedostane pod kontrolu v čas, může to vést k anémii.

Mezi časté příčiny nedostatku železa u dospělých patří nedostatečný příjem železa ze stravy, chronická ztráta krve, zvýšena potřeba železa v těle, jako třeba během těhotenství a neschopnost správně vstřebat železo. Vyššímu riziku nedostatku železa jsou vystaveny ženy během reprodukčního období, a to především kvůli ztrátě krve během menstruace. Podle statistik trpí chudokrevností z nedostatku železa asi 20 % žen v plodném věku.

Podle Mezinárodního institutu zdraví je doporučená denní dávka železa ve stravě u 19-50-letých žen 18 miligramů. Během těhotenství by pak ženy měly konzumovat 27 miligramů železa denně. Na druhé straně, doporučený denní příjem železa pro muže je asi 8 miligramů. Nedostatek železa může lidské tělo ovlivnit v mnoha ohledech. Je proto důležité znát příznaky a symptomy nedostatku železa, abychom mohli okamžitě přijmout nápravná opatření. Zdravé zdraví pro vás připravilo 10 hlavních příznaků nedostatku železa, před kterými byste měli mít na pozoru.

1. Únava a těžkopádnost

Únava a těžkopádnost jsou běžnými příznaky u lidí, kteří mají nízkou hladinu železa. Železo je důležité pro udržení optimální hladiny hemoglobinu, který rozvádí kyslík v krevním řečišti. Nedostatek kyslíku v těle způsobuje únavu a těžkopádnost.

Studie z roku 2000 ukázala, že nedostatek železa je spojen se zhoršením celkového zdraví, pohody a se zvýšenou únavou. Další studie publikovaná v časopise Journal of American College of Nutrition z roku 2001 uvádí, že po výživových doplňcích a léčbě nedostatku železa se zlepšil celkový zdravotní stav a únava u australských žen v plodném věku. Studie z roku 2012, zveřejněna v Canadian Medical Association Journal zjistila, že doplňování železa u neanemických menstruujících žen s nízkou hladinu feritinu, pomáhá snížit únavu. Feritin je chemická látka, která pomáhá ukládání železa.

2. Dušnost

Při nízké úrovni železa se do různých částí těla dostane méně kyslíku. Když je hladina kyslíku v těle nízká, způsobuje to dušnost, a to bez ohledu na to, jak hluboce dýcháte. Tato dušnost se objevuje, i když děláte věci, které byste normálně zvládli v pohodě, jako například chůze po schodech, krátká procházka nebo nošení malých věcí. Dušnost může být mírná, střední nebo těžká a dýchání se často vrací do normálu až po určité době odpočinku.

Pokud máte potřebu se nadechovat častěji, měli byste si zkontrolovat svou hladinu železa, abyste vyloučili, že máte nedostatek této živiny. Dušnost se může objevovat i v důsledku infekce dýchacích cest, chronické bronchitidy, srdečních chorob nebo alergie.

3. Bledá pleť

Dalším společným znakem, který je spojován s nedostatkem železa, je bledá pleť nebo vybledlý vzhled. Při nízké úrovni železa je lidské tělo neschopné vyrobit dostatek hemoglobinu. Hemoglobin dodává lidské krvi její červenou barvu a pokožce její růžový odstín.

Vzhledem k tomu, že nedostatek železa se neustále zhoršuje, vaše pokožka začne ztrácet svou normální barvu a stává se bledou. Tento symptom bývá výraznější u lidí, kteří mají světlejší tón pleti. Bez ohledu na barvu pleti, nízká hladina železa způsobí bledší odstín vašich rtů, dásní a dokonce i vnitřní část spodních víček je méně červená, než je obvyklé. Pokud vaše pokožka začne blednout a nejste nemocní, určitě to konzultujte s vašim lékařem.

4. Křehké nehty

Pokud vaše nehty vypadají bledě, křehce a lámavě, může to být známka nedostatku železa. Spolu s lámáním nehtů to může indikovat nedostatečné množství železa v organismu. Nízká hladina železa narušuje schopnost lidského těla vytvářet dostatek hemoglobinu, který pomáhá roznášet kyslík po celém těle, včetně nehtů. Tento nedostatek kyslíku znemožňuje zdravý růst nehtů.

5. Vypadávání vlasů

Existuje mnoho možných příčin vypadávání vlasů a nedostatek železa je jedním z nich. Nízká hladina železa převede vaše tělo do režimu přežití, během kterého podporuje kyslík ty nejdůležitější životní funkce, zatímco ty méně důležité funkce, jako je růst vlasů, jsou zanedbávány.

Studie z roku 2006, zveřejněna v časopise Journal of American Academy of Dermatology ukazuje, že nedostatek železa má s vypadávání vlasů mnohem užší vazby, než si většina lékařů myslí. Dostatečný příjem železa může být klíčem k obnovení růstu vlasů.

6. Neobvyklé chutě

Projevem nedostatku železa jsou i neobvyklé chutě na nepotravinové látky, které mohou v některých případech způsobit vážná zdravotní rizika. Studie z roku 2014, zveřejněna v časopise Journal of Medical Case Report zjistila, že těhotné dospívající dívky s výrazně nižší hladinou železa měly chuť třeba na led, kukuřičný škrob, dětský zásyp, mýdlo, omítku a jiné nejedlé položky.

7. Zvýšená citlivost na chlad

Pokud se okamžitě ohlížíte po svetru nebo přikrývce i v příjemných klimatických podmínkách, můžete trpět nedostatkem železa. Železo pomáhá červeným krvinkám roznášet kyslík po celém těle, což způsobuje pocit tepla a přísun dostatku živin do každé buňky ve vašem těle. Bez dostatečného množství železa nemusí červené krvinky fungovat správným způsobem. To vede ke zvýšené citlivosti na chlad.

Navíc, železo je zásadní pro správné fungování štítné žlázy, která pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Když štítná žláza nefunguje kvůli nízké hladině železa, způsobuje to doslova nesnášenlivost chladu. Díky tomu je vám pak zima i v teplém prostředí.

8. Časté bolesti hlavy

Časté bolesti hlavy mohou být způsobeny nedostatkem železa. Nedostatek železa brání adekvátnímu přísunu kyslíku do mozku. To má za následek otok cév v mozku, což způsobuje
bolesti hlavy. Díky tomuto typu bolesti hlavy může být velmi obtížné se soustředit nebo si odpočinout. Studie z roku 2000, publikovaná v časopise Acta Clicina Croatica přišla na to, že chudokrevnost z nedostatku železa je častější u žen s premenstruačním syndromem a menstruací s migrénou.

9. Deprese

Udržování správné hladiny železa v těle je důležité pro vaše duševní a emocionální zdraví. Zdravá hladina železa má zásadní význam pro správný sociálně-emoční vývoj, protože pomáhá přenášet kyslík po celém krevním oběhu. Nízká úroveň železa může vést k nedostatku kyslíku v mozku, což může způsobit rozvoj psychických problémů, včetně deprese.

Studie z roku 2013, zveřejněná v BMC Psychiatry uvádí, že anémie způsobená nedostatkem železa je spojena se zvýšeným rizikem unipolární depresivní poruchy, bipolární poruchy, hyperaktivity, opožděným vývojem a mentální retardací u dětí i dospívajících.

Je však zapotřebí dalšího výzkumu, který by objasnil přesný mechanismus spojení mezi chudokrevností z nedostatku železa a psychiatrickými poruchami. Nedostatek železa se však nemusí projevovat jen depresí, klidně může vyvolat podobné příznaky jako u deprese, jako je například snížená chuť k jídlu, podrážděnost, únava a změny nálad. Proto je vždy lepší se poradit s lékařem.

10. Syndrom neklidných nohou

Jakmile se ocitnete v klidu, vaše nohy sebou škubou a klepou. Vůbec nejhorší je to, když si v noci lehnete. Jakmile si lehnete, cítíte v nohou nepříjemný tlak a pobolívání a máte neovladatelné nutkání jimi pohybovat. Někdy jsou tyto pocity tak nepříjemné, že se musíte zvednout a projít se po místnosti. Možná si připadáte jako blázen, znepříjemňuje vám to společenské situace, ale jednoduše se nedokážete ovládnout. Než však budete hledat psychiatra, kontaktujte raději dobrého neurologa. Vaše potíže mají totiž jméno syndrom neklidných nohou (SNN). A patří k jednomu z nejzáhadnějších onemocnění.

Lidé, kteří mají nedostatek železa jsou k tomuto onemocnění náchylnější. Studie z roku 2003, kterou provedl Národní institut neurologických poruch a mozkové mrtvice ukazuje, že u pacientů, kteří trpí syndromem neklidných nohou, dochází k neefektivnímu zpracování železa v určitých mozkových buňkách. Receptory, které pomáhají buňkám vstřebávat železo, jsou abnormálně regulovány buňkami, které produkují chemický dopamin, což zhoršuje příznaky syndromu neklidných nohou. Lidé, kteří trpí syndromem neklidných nohou, pozorují po doplnění železa výrazné zlepšení svých problémů.

Tipy, jak se vyhnout nedostatku železa:

  • Jezte potraviny bohaté na železo, jako je hovězí maso, játra, ústřice, fazole, obohacené cereálie, džus z granátových jablek, červenou řepu, tmavou listovou zeleninu, jako je špenát.
  • Ujistěte se, že jíte dostatek potravin bohatých na vitamín C, jako jsou papriky, jahody a brokolice, aby vaše tělo lépe vstřebávalo železo.
  • Vyhněte se přílišného pití čaje a kávy, obzvláště po jídle, protože třísloviny v nich mohou zasahovat do správného vstřebávání železa.
  • Vyhněte se příliš vysokému příjmu železa. Může dojít k poškození vnitřních orgánů a může se zvýšit riziko vzniku cukrovky, srdečních arytmií a rakoviny jater, a to zejména u starších lidí.
  • Koloidní železo s vitamínem C můžete koupit ZDE
  • Nejvýhodnější doplňky s železem můžete koupit ZDE


10 příznaků nedostatku železa, které byste neměli podceňovat. Je proto důležité znát příznaky a symptomy nedostatku železa, abychom mohli okamžitě přijmout nápravná opatření.
Zdravá výživa

 306 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ