Zdraví

10 přírodních léků proti hormonální nerovnováze

10 přírodních léků proti hormonální nerovnováze

Hormony hrají v našem zdraví důležitou roli, protože ovlivňují mnoho procesů v těle. Hormonální nerovnováha je nejčastěji způsobena změnou v množství estrogenů a je častější u žen než u mužů. K hormonálním změnám obvykle dochází během puberty, menstruace, těhotenství a menopauzy.

Další faktory, které nerovnováhu hormonů podporují jsou postupující věk, špatné stravovací návyky, příliš mnoho nebo málo cvičení, vyčerpání nadledvin, stres, nedostatek spánku, antikoncepční pilulky, toxiny a chemikálie, jako jsou pesticidy.

Mezi běžné příznaky hormonální nerovnováhy patří úzkost, podrážděnost, změny nálad, nespavost, únava, problémy s nadváhou, nadměrný růst ochlupení, padání vlasů, migrény, nízký sexuální apetit, mastná nebo suchá pokožka, akné, chutě, premenstruační syndrom, neplodnost a další. Vzhledem k tomu, že hormony ovlivňují metabolické funkce, je dobré věnovat pozornost pocitům, jako je hlad, energie a chutě.

Příznaky hormonální nerovnováhy se dají zmírnit nebo odstranit pomocí přírodních domácích prostředků. Před tím, než s nimi však začnete, je dobré se poradit s lékařem o správné diagnóze. Poradit se s lékařem je důležité před používáním jakéhokoliv bylinného léku nebo doplňku stravy, a to zejména, pokud trpíte děložními myomy, endometriózou, rakovinou prsu, rakovinou dělohy nebo vaječníků.

1. Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny hrají v produkci hormonů důležitou roli, protože jsou velmi prospěšné při jejich vyrovnávání. Jsou výhodné zejména pro ženy, protože pomáhají zmírnit menstruační křeče a příznaky menopauzy. Vzhledem k jejich antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem, mají omega-3 mastné kyseliny zásadní vliv na zdraví.

Mezi dobré zdroje těchto kyselin patří tučné ryby, lněné semínko, chia semínka, vlašské ořechy, sojové boby, tofu nebo olivový olej. Po konzultaci s lékařem můžete používat i doplňky s omega-3 mastnými kyselinami. Doporučená denní dávka je 500 mg denně.

2. Kořen Maca

Kořen Maca je endokrinní adaptogen, který zvyšuje normální produkci hormonů. Pomáhá zvrátit hypotyreózu, zvyšuje plodnost a je prospěšný pro libido. Kořen Maca je dobrým zdrojem vápníku, draslíku, hořčíku, železa, jódu, fosforu, zinku, esenciálních mastných kyselin, bílkovin, vlákniny a sterolů. Je dobrý pro celkové zdraví a zlepšuje energii a vitalitu.

Smíchejte 1/4 lžičky prášku z kořene Maca v šálku vody, šťávy, jogurtu, smoothie nebo bylinného čaje. Konzumujte denně jednu až dvě lžičky kořene Maca v průběhu několika týdnů až měsíců.

  • Výhodné balení kořene Maca můžete koupit ZDE

3. Drmek obecný

Drmek obecný je skvělým hormonálním tonikem pro ženy. Napodobuje uklidňující účinek progesteronu. Stimuluje hypofýzu, čímž reguluje rovnováhu estrogenu a progesteronu. Drmek obecný je považován za vynikající prostředek ke snížení premensturačního syndromu a léčení jiných menstruačních potíží.

Rovněž reguluje ovulaci a podporuje plodnost. Tento přírodní anti-androgenní prostředek může také snížit hladiny testosteronu a chránit tak proti rakovině prostaty. Drmek obecný může u některých žen zvýšit menstruační krvácení. Není vhodné jej užívat v průběhu těhotenství nebo při užívání některých léků.

  • Čaj a produkty z drmku můžete koupit ZDE

4. Vitamín D

Vitamín D ovlivňuje naši hypofýzu, která produkuje řadu hormonů. Může pomoci zmírnit příznaky spojené s nízkou hladinou estrogenu. Ovlivňuje hmotnost a chuť k jídlu. Nedostatek vitamínu D může vést k abnormálnímu uvolňování parathormonu. Dostatečné množství vitamínu D můžete získat, když každý den pobudete pár minut na slunci. Můžete také jíst potraviny bohaté na tento vitamín. Patří mezi ně tučné ryby, olej z tresčích jater, mléko, vejce a další.

  • Tekutý vitamín D, který nezatěžuje žaludek můžete koupit ZDE

5. Cvičení

Zapojení se do cvičení je skvělým způsobem, jak vyvážit hormony. Cvičení snižuje hladinu kortizolu. Kortizol je stresový hormon, který blokuje estrogen a je škodlivý pro naše celkové zdraví. Pravidelné cvičení spouští uvolňování chemických látek v mozku, které zlepšují náladu. To je užitečné, protože hormonální nerovnováha často způsobuje změny nálad.

Netřeba říkat, že cvičení pomáhá také udržet zdravou váhu. Vyhýbejte se tréninku delšího 40 minut, který může zvýšit hladinu kortizolu. Ideální je několikrát týdně 20-30 minut plavat, procházet se, běhat nebo provádět lehké cvičení. Zkuste také jógu nebo jiná relaxační cvičení, které mohou stimulovat hormonální funkce a snížit stres.

6. Kokosový olej

Extra panenský kokosový olej je dalším přírodním prostředkem na vyvažování hormonů. Díky mastným kyselinám se středně dlouhým řetězcem, které podporují správnou funkci štítné žlázy, je užitečný zejména pro ty, kteří trpí hypotyreózou.

Kokosový olej pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi, posiluje imunitu, zrychluje metabolismus a podporuje hubnutí. Zároveň může chránit před onemocněním srdce. Jezte 2-3 polévkové lžíce kokosového oleje denně po dobu alespoň několika měsíců. Kokosový olej můžete používat i při vaření, protože při zahřívání neprodukuje žádné škodlivé chemické látky.

  • Výhodné balení kokosového oleje můžete koupit ZDE

7. Pískavice řecké seno

Semena pískavice obsahují fytoestrogen nazývaný diosgenin, u kterého se předpokládají estrogenní účinky. Bylinkáři je často doporučují pro zvýšení laktace a zvětšení prsou. Semena pískavice pomáhají zlepšit metabolismus glukózy, což je užitečné pro diabetiky při snižování hladiny cukru v krvi a glukózy při metabolických poruchách spojených s obezitou.

Semena pískavice zalijte šálkem horké vody a nechte louhovat 15 minut. Kdo chce, může si čaj osladit medem a citronem. Tento čaj pijte 2-3 denně. Další variantou jsou potravinové doplňky s pískavicí. O jejich používání se ovšem poraďte s lékařem.

  • Semena pískavice můžete koupit ZDE

8. Bazalka posvátná

Bazalka posvátná je dalším výborným prostředkem pro napravení hormonální nerovnováhy, protože funguje jako přírodní adaptogen. Pomáhá snížit a stabilizovat hladiny kortizolu. Vysoké hladiny kortizolu nepříznivě ovlivňují činnost štítné žlázy, vaječníků a slinivky břišní. Navíc, bazalka zlepšuje duševní jasnost a zlepšuje náladu.

Stačí, když budete každý den jíst několik listů bazalky. Praktikujte to alespoň několik měsíců. Alternativou je čaj z bazalky. Pár lístků bazalky posvátné nechte vylouhovat v šálku horké vody a pijde denně až 3 šálky.

9. Asijský ženšen

Asijský ženšen, známý také jako korejský červený ženšen, pomáhá regulovat nadledviny, které produkují stresové hormony. Působí jako adaptogen, který udržuje správnou hormonální rovnováhu v těle.

Studie naznačují, že tato bylina může být užitečná také při zmírňování některých příznaků menopauzy. Může také pomoci zvýšit produkci a pohyblivost spermií. Tuto bylinu je dobré brát v cyklech. Ze začátku berte 200-400 mg extraktu asijského ženšenu denně po dobu 2-3 týdnů. Pak si dejte na 3 týdny pauzu a pak pokračujte znova po dobu až 3 měsíců.

  • Ženšen můžete koupit ZDE

10. Ašvaganda

Ašvaganda nebo také vitánie snodárná je populární ájurvédská bylina, která pomáhá zvýšit energii a snižuje stres a únavu. Pomáhá také obnovit hormonální rovnováhu těla, protože se chová jako adaptogen a snižuje kortizol. To zvyšuje produkci DHEA, testosteronu a androgenů. Navíc pomáhá zlepšit funkci štítné žlázy. Užívejte 300 mg vitánie snodárné 2x denně po dobu několika měsíců. Před konzumací se ovšem poraďte s lékařem.

  • Ašvanga kapsle můžete koupit ZDE

Další tipy pro hormonální rovnováhu:

  • Jezte zdravé tuky, které jsou obsaženy například v avokádu nebo syrovém másle.
  • Vybírejte si biopotraviny.
  • Jezte potraviny bohaté na rostlinné živiny, jako například zelí, kapusta, brokolice a růžičková kapusta.
  • Pokud bojujete s příznaky menopauzy, jezte fermentované sójové produkty. Pozor však, sója není vhodná pro ty, kteří trpí sníženou činností štítné žlázy.
  • Eliminujte rafinované sacharidy z vaší stravy omezením zpracovaných a balených potravin.
  • Omezte příjem kofeinu, protože zvyšuje hladiny kortizolu, který zpomaluje funkci štítné žlázy.
  • Bojujte se stresem a zdravě spěte.
  • Vyhýbejte se syntetickým hormonům, jako jsou antikoncepční pilulky.
  • Vyhýbejte se toxinům.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 příznaků toho, že trpíte hormonální nerovnováhou


Autor: Mak

10 přírodních léků proti hormonální nerovnováze. Hormonální nerovnováha se dá zlepšit nebo odstranit i pomocí domácích přírodních léků
Zdravá výživa

 302 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ