Zdraví

10 nejdůležitějších vitamínů a minerálů pro vegany

25.04 2018|Vitamíny

Pokud se stravujete vegansky, nemusíte často přijímat tolik vitamínů a minerálů, kolik byste měli. Pokud se nedaří důležité vitamíny a minerály doplňovat přirozenou cestou, je vhodné najít jiný způsob. Tím mohou být potravinové doplňky. Přestože se doporučuje brát vitamíny, je vhodné si nejprve promluvit s lékařem, a poté si prověřit výrobce, od kterého jste se rozhodli nakoupit doplňky.

Je takřka nezbytné přečíst si, co vlastně vitamínové přípravky obsahují, neboť mohou obsahovat složky živočišného původu, jako je želatina, bílkovina kravského mléka a další. Je důležité vědět, jak braní určitých doplňků může ovlivnit vaše zdraví, zvlášť, pokud je neužíváte správně. Podívejte se na TOP 10 vitamínů vhodných pro vegany.

1. B12

Studie prokazují, že vegetariáni a vegani mají velké riziko nedostatku vitamínu B12. Vitamín B12 je nezbytný pro metabolismus, nervový systém a utváření červených krvinek. Nedostatek toho vitamínu vede k chudokrevnosti, poruchám nervového systému, neplodnosti a k onemocnění kostí a srdce. Mějte na paměti, že vitamín B12 by se měl užívat v malých dávkách. Denní doporučená dávka činí 2,4 mikrogramu pro dospělého.

2. Vitamín D

Velmi málo potravin obsahuje tento vitamín a jeho nedostatek se objevuje jak u veganů, tak u všežravců. Pokud si nezajistíte jeho dostatečný přísun z potravy či slunečním zářením, měli byste zvážit jeho užívání ve formě vitamínu D2 nebo D3. Studie prokázaly, že vitamín D3 je mnohem účinnější pro zlepšení cévního systému. Nejvhodnějším způsobem jak se ujistit, zda máte dostatek vitamínu D, je nechat si udělat rozbor krve.

3. Vápník

Vápník je nezbytný pro vaše kosti a zuby, také hraje velikou roli při funkci svalů, přenosech nervových vzruchů a je důležitý pro zdraví vašeho srdce. Vegani mají menší potřebu vápníku než všežravci, neboť nepoužívají tento minerál k neutralizaci kyselého prostředí, které vzniká zvýšenou konzumací masa. Přesto se ujistěte, že konzumujete alespoň 525 mg vápníku denně.

4. Železo

Železo je využíváno k tvorbě nových červených krvinek a k přenosu kyslíku krví. Nedostatek železa vede k chudokrevnosti, vyčerpání a poklesu funkcí imunitního systému. Než začnete tento vitamín užívat, je nutné si nechat zkontrolovat hladinu vašeho hemoglobinu a ferritinu! Nadbytečné užívání tohoto prvku může přinést mnohem víc škody než užitku. Nadbytek poškozuje buňky a brání vstřebávání jiných minerálů.

5. Omega-3 mastné kyseliny

Vegani mají sklon k nižšímu obsahu omega–3 mastných kyselin v krvi i tkáních. Tyto kyseliny mají zásadní postavení pro funkci mozku a očí. Také pomáhají v prevenci zánětů, depresí a dokonce i rakoviny prsu. Nejlepším způsobem, jak se vyvarovat nedostatku omega–3 mastných kyselin, je navýšit denní příjem kukuřice, soji, světlice barvířské a sezamových semínek.

6. Jod

Tento prvek je klíčový pro správnou funkci štítné žlázy, která se podílí na kontrole vašeho metabolismu. Studie ukázaly, že vegani mají až o 50 procent nižší hladinu jodu v krvi. Pokud se chcete vyhnout užívání doplňků, měli byste konzumovat více mořských řas, a nebo půl lžičky jodizované soli.

7. Zinek

Zinek hraje velmi důležitou roli ve vašem imunitním systému a pomáhá při hojení zranění. Navýšení příjmu na 12 – 17 mg denně podpoří imunitu a udrží zdravé celé tělo. Dospělí potřebují 8 – 11 mg zinku denně, ale Institut medicíny prokazuje, že vegani, kteří konzumují převážně celozrnnou stravu, mohou potřebovat až o 50 procent více zinku, než je doporučováno dospělým.

8. Enzymy

Trávicí enzymy, ať už přímo produkované našimi těly nebo dodávané uměle, mají nezastupitelné místo při vstřebávání a využívání živin z jídla, které sníme. Veganům přinášejí benefity, obzvláště pokud konzumují více zeleniny než předtím. Enzymy také pomáhají předcházet nadýmání, které se objevuje při zvýšené konzumaci vlákniny. Avšak přijímání nadbytečného množství enzymů může vyústit v podobě nezvyklé alergické reakce.

9. Selen

Tento minerál potřebujeme pouze v malých dávkách. Jeho antioxidační vlastnosti pomáhají předcházet poškození buněk vlivem infekce. Také hraje důležitou roli v podpoře plodnosti, ve funkci štítné žlázy a při tvorbě DNA. Tak jako u dalších vitamínů se ujistěte u svého lékaře, zda tento prvek dodávat.

10. Multivitamíny

Pokud se budete vegansky stravovat podle dobře promyšleného plánu, můžete pokrýt nároky na většinu živin. Avšak některé živiny můžete nechtěně opomíjet, takže multivitamínové přípravky pro vegany vám mohou pomoci zajistit dostatečný přísun vitamínů a minerálů. Nekupujte si však přípravek obsahující železo, pokud vám to přímo nedoporučí váš lékař na základě krevního rozboru.
Užívání velkých dávek je stejně tak škodlivé, jako jeho nedostatečný příjem.

Autor: Liv

10 nejdůležitějších vitamínů a minerálů pro vegany. Vegani a vegetariáni často přijímají stravu nedostatečnou na vitamíny a minerály. Podívejte se, které vitamíny potřebují doplnit
Zdravá výživa

 301 
  Komentáře
YouTube video
Přidat obrázek
PŘIDAT KOMENTÁŘ